Kåre Dag Jensen

Bøger oversat af Kåre Dag Jensen

Det sunde og det syge menneske Grundlæggende biologi og medicin

af Vegard Bruun Wyller

Det sunde og Det syge menneske er en lærebog i naturvidenskabelige fag for sundhedspersonale. Værket består af seks bind og er opbygget omkring organer og organsystemer. Det sunde menneske beskæftiger sig med normale forhold, med hovedvægt på bygning (anatomi), funktion (fysiologi) og regulering af funktionen for at opretholde indre ligevægt. Det syge menneske omhandler sygdomme i de forskellige organer med gennemgang af de bagvedliggende årsagsmekanismer (patofysiologi, mikrobiologi), undersøgelser og behandling, inklusive farmakologi. Lærebogen er rigt illustreret. Teksten er gennemgående suppleret med sygehistorier for at demonstrere forbindelsen mellem forskellige fagområder og den praktiske anvendelse af teoretisk viden. Tilvalgsstof i grunduddannelsen i sygepleje er anbragt i tekstbokse. Hvert kapitel indeholder forslag til supplerende litteratur. Talrige krydshenvisninger formidler sammenhæng i stoffet og lægger det til rette for repetition. Et righoldigt stikordsregister gør også bøgerne værdifulde som opslagsværk. Det sunde og Det syge menneske er især skrevet til grunduddannelsen i sygepleje. Lærebogen vil dog også være nyttig for studerende i uddannelser inden for andre sundhedsfag som medicin, odontologi, fysioterapi, ergoterapi, ernæringsfysiologi mv. og i forbindelse med forskellige typer videre- og efteruddannelse. Desuden kan værket anvendes som opslagsværk af færdiguddannet sundhedspersonale.

Det sunde og det syge menneske Kredsløbsorganerne, respirationsorganerne

af Vegard Bruun Wyller

Det sunde og Det syge menneske er en lærebog i naturvidenskabelige fag for sundhedspersonale. Værket består af seks bind og er opbygget omkring organer og organsystemer. Det sunde menneske beskæftiger sig med normale forhold, med hovedvægt på bygning (anatomi), funktion (fysiologi) og regulering af funktionen for at opretholde indre ligevægt. Det syge menneske omhandler sygdomme i de forskellige organer med gennemgang af de bagvedliggende årsagsmekanismer (patofysiologi, mikrobiologi), undersøgelser og behandling, inklusive farmakologi. For at sikre en korrekt og opdateret fremstilling inden for alle fagområder har forfatteren haft et tæt samarbejde med specialister i både medicin og sygepleje. Lærebogen er rigt illustreret. Teksten er gennemgående suppleret med sygehistorier for at demonstrere forbindelsen mellem forskellige fagområder og den praktiske anvendelse af teoretisk viden. Tilvalgsstof i grunduddannelsen i sygepleje er anbragt i tekstbokse. Hvert kapitel indeholder forslag til supplerende litteratur. Talrige krydshenvisninger formidler sammenhæng i stoffet og lægger det til rette for repetition. Et righoldigt stikordsregister gør også bøgerne værdifulde som opslagsværk.

Det sunde og det syge menneske Fordøjelsesorganerne og nyrerne

af Vegard Bruun Wyller

Det sunde og Det syge menneske er en lærebog i naturvidenskabelige fag for sundhedspersonale. Værket består af seks bind og er opbygget omkring organer og organsystemer. Det sunde menneske beskæftiger sig med normale forhold, med hovedvægt på bygning (anatomi), funktion (fysiologi) og regulering af funktionen for at opretholde indre ligevægt. Det syge menneske omhandler sygdomme i de forskellige organer med gennemgang af de bagvedliggende årsagsmekanismer (patofysiologi, mikrobiologi), undersøgelser og behandling, inklusive farmakologi. For at sikre en korrekt og opdateret fremstilling inden for alle fagområder har forfatteren haft et tæt samarbejde med specialister i både medicin og sygepleje. Lærebogen er rigt illustreret. Teksten er gennemgående suppleret med sygehistorier for at demonstrere forbindelsen mellem forskellige fagområder og den praktiske anvendelse af teoretisk viden. Tilvalgsstof i grunduddannelsen i sygepleje er anbragt i tekstbokse. Hvert kapitel indeholder forslag til supplerende litteratur. Talrige krydshenvisninger formidler sammenhæng i stoffet og lægger det til rette for repetition. Et righoldigt stikordsregister gør også bøgerne værdifulde som opslagsværk.

Det sunde og det syge menneske Hormonsystemet og nervesystemet - bevægeapparatet

af Vegard Bruun Wyller

Det sunde og Det syge menneske er en lærebog i naturvidenskabelige fag for sundhedspersonale. Værket består af seks bind og er opbygget omkring organer og organsystemer. Det sunde menneske beskæftiger sig med normale forhold, med hovedvægt på bygning (anatomi), funktion (fysiologi) og regulering af funktionen for at opretholde indre ligevægt. Det syge menneske omhandler sygdomme i de forskellige organer med gennemgang af de bagvedliggende årsagsmekanismer (patofysiologi, mikrobiologi), undersøgelser og behandling, inklusive farmakologi. For at sikre en korrekt og opdateret fremstilling inden for alle fagområder har forfatteren haft et tæt samarbejde med specialister i både medicin og sygepleje. Lærebogen er rigt illustreret. Teksten er gennemgående suppleret med sygehistorier for at demonstrere forbindelsen mellem forskellige fagområder og den praktiske anvendelse af teoretisk viden. Tilvalgsstof i grunduddannelsen i sygepleje er anbragt i tekstbokse. Hvert kapitel indeholder forslag til supplerende litteratur. Talrige krydshenvisninger formidler sammenhæng i stoffet og lægger det til rette for repetition. Et righoldigt stikordsregister gør også bøgerne værdifulde som opslagsværk.

Det sunde og det syge menneske Huden, infektionsforsvaret, kønsorganerne

af Vegard Bruun Wyller

Det sunde og Det syge menneske er en lærebog i naturvidenskabelige fag for sundhedspersonale. Værket består af seks bind og er opbygget omkring organer og organsystemer. Det sunde menneske beskæftiger sig med normale forhold, med hovedvægt på bygning (anatomi), funktion (fysiologi) og regulering af funktionen for at opretholde indre ligevægt. Det syge menneske omhandler sygdomme i de forskellige organer med gennemgang af de bagvedliggende årsagsmekanismer (patofysiologi, mikrobiologi), undersøgelser og behandling, inklusive farmakologi. For at sikre en korrekt og opdateret fremstilling inden for alle fagområder har forfatteren haft et tæt samarbejde med specialister i både medicin og sygepleje. Lærebogen er rigt illustreret. Teksten er gennemgående suppleret med sygehistorier for at demonstrere forbindelsen mellem forskellige fagområder og den praktiske anvendelse af teoretisk viden. Tilvalgsstof i grunduddannelsen i sygepleje er anbragt i tekstbokse. Hvert kapitel indeholder forslag til supplerende litteratur. Talrige krydshenvisninger formidler sammenhæng i stoffet og lægger det til rette for repetition. Et righoldigt stikordsregister gør også bøgerne værdifulde som opslagsværk.

Det sunde og det syge menneske Børn og gamle, biologi og medicin i et helhedsperspektiv

af Vegard Bruun Wyller

Det sunde og Det syge menneske er en lærebog i naturvidenskabelige fag for sundhedspersonale. Værket består af seks bind og er opbygget omkring organer og organsystemer. Det sunde menneske beskæftiger sig med normale forhold, med hovedvægt på bygning (anatomi), funktion (fysiologi) og regulering af funktionen for at opretholde indre ligevægt. Det syge menneske omhandler sygdomme i de forskellige organer med gennemgang af de bagvedliggende årsagsmekanismer (patofysiologi, mikrobiologi), undersøgelser og behandling, inklusive farmakologi. For at sikre en korrekt og opdateret fremstilling inden for alle fagområder har forfatteren haft et tæt samarbejde med specialister i både medicin og sygepleje. Lærebogen er rigt illustreret. Teksten er gennemgående suppleret med sygehistorier for at demonstrere forbindelsen mellem forskellige fagområder og den praktiske anvendelse af teoretisk viden. Tilvalgsstof i grunduddannelsen i sygepleje er anbragt i tekstbokse. Hvert kapitel indeholder forslag til supplerende litteratur. Talrige krydshenvisninger formidler sammenhæng i stoffet og lægger det til rette for repetition. Et righoldigt stikordsregister gør også bøgerne værdifulde som opslagsværk.

Klinisk mikrobiologi, 2. udgave

af Elsy Ericson og Thomas Ericson

Denne klassiske lærebog i mikrobiogi, immunologi og infektionssygdomme udkommer nu i 2. udgave grundigt omarbejdet og opdateret og rigt illustreret med nye pædagogiske farveillustrationer. Bogen tager udgangspunkt i sygeplejerskens ansvarsområde og omhandler mikroorganismer, infektionssygdomme, immunologi, smittespredning, diagnostik og behandling. Bogen afsluttes med et kapitel om sygehushygiejne. Bogen er grundigt bearbejdet til danske forhold af professor, overlæge dr.med. Jens Kjølseth Møller fra Klinisk Mikrobiologisk Afdeling ved Vejle Sygehus

Det sunde menneske Bd. 2

af Vegard Bruun Wyller

BEMÆRK - OMBYTTES KUN FOLIERET Det sunde og Det syge menneske BIND II er andet bind i 2. udgave af lærebogsværket Det sunde og Det syge menneske, som retter sig til studerende ved de sundhedsfaglige uddannelser. Det sunde og Det syge menneske er især skrevet til grunduddannelsen i sygepleje. Lærebogen er imidlertid også velegnet for studerende inden for andre sundhedsfag som medicin, odontologi, fysioterapi, ergoterapi, jordemoderfaget og ernæringsfysiologi mv. samt i forbindelse med forskellige typer af efter- og videreuddannelse. Værket kan desuden bruges som opslagsværk af færdiguddannet sundhedspersonale.I Det sunde menneske BIND II fortsættes med gennemgang af de forskellige organsystemer på samme måde som i Det sunde menneske BIND I. I BIND II drejer det sig om: Nervesystemet, bevægeapparatet, huden, infektionsforsvaret og kønsorganerne. Den sidste del af BIND II beskriver det særlige ved børn og gamle og afsluttes med et kapitel om det sunde menneske set i et helhedsperspektiv.

Etiske teorier

af Frode Nyeng

Etiske teorier giver en kort systematisk oversigt over forskellige synsvinkler på etiske spørgsmål. Forfatteren fokuserer på hovedtrækkene i syv forskellige etiske teoriretninger for herigennemn at afdække de mest centrale grundproblemer i etikken. Bogen er bearbejdet til dansk og suppleret med dansk forord og henvisninger til dansk litteratur om emnet.

Omsorg, kald og kamp

af Bente Sigvaldsen;Dagmar Bork;Esther Petersen;Kari

Historien som livets læremester er idegrundlag for denne bog. Fra Middelalderens helhedstænkning over Den moderne sygeplejes religiøse og humanistiske baggrund, Kampen for kaldet og erhvervet i nyere tid til Pionerer i de andre nordiske lande præsenteres en perlerække af stærke kvindelige personligheder og deres tanker og ideer om sygepleje og omsorg, som stadig præger traditioner og handlemønstre i dagens sygepleje. På den måde bliver bogen ikke kun en historisk beretning om disse markante personer, men i lige så høj grad en idehistorisk fortælling om sygepleje før og nu.

Eksistens og livsfilosofi

af Anne Marie Pahuus;Harry Aronson;Svend Bjerg;Bosse

Livet er mere end teori om livet, og der vil altid være noget tilbage, når videnskaben har forsøgt at kortlægge tilværelsen. Det er det, denne bog med dens fortælling om udvalgte filosoffers livsfilosofi forsøger at indfange. Det drejer sig om at blive klog på livet, sig selv og sin næste. Det er en væsentlig kvalitet hos mennesker, der arbejder med andre mennesker i situationer, hvor de har allermest behov for opmærksomhed og omsorg; når de er syge eller på anden måde afhængige af andres omsorg og viden.

Når ryggen smerter

af Aage Indahl

Målgruppen for bogen er alle, der døjer med ondt i ryggen. Forfatteren har ønsket at invitere læserne på en lille studietur ind i ryggens verden for på den måde at give rygpatienter viden om, hvordan ryggen fungerer, og hvad det er, der gør ondt, dels for at afmystificere og afdramatisere rygsmerterne og dels for at give den enkelte gode råd og redskaber til at leve et rigt og aktivt liv på trods af smerterne. Han gør det med stor faglig dygtighed og i dyb respekt for de mennesker, der døjer med rygsmerter. Bogen er rigt illustreret med instruktive farvetegninger, der understøtter teksten, der er let forståelig også for "almindelige" mennesker. Forfatteren, Aage Indahl, er speciallæge ved Spesialsykehuset for rehabilitering i Stavern, som er en del af Rikshospitalet i Norge. Hans doktorafhandling om rygsmerter (1999) vakte international opsigt, da den repræsenterer en ny forklaringsmodel og tænkemåde, når det gælder årsag til og behandling af rygsmerter. Den danske oversættelse har forord af professor, dr.med. Tom Bendix.

Perspektiver på kommunikation

af Gitte Rom;Helle Klitgård Alrø;Irene Oestrich;Jacob

“Perspektiver på kommunikation i sundhedsfaglige professionsuddannelser” imødekommer kravene til faget kommunikation i de sundhedsfaglige grund- og diplomuddannelser. Bogen indeholder en introduktion til kommunikation som humanistisk fag samt en grundig teoretisk indføring i fire perspektiver på kommunikation: – det psykoanalytiske (ved Jørgen Nystrup), – det dialogiske (ved Helle Alrø og Marianne Kristiansen), – det systemteoretiske (ved Per Jensen) og – det kognitive/adfærdsmæssige perspektiv (ved Irene Oestrich). Hvert af disse perspektiver danner udgangspunkt for en analyse og diskussion af bogens gennemgående case. I bogens sidste del gives forslag til videre arbejde med casen og forslag til konkrete kommunikationsøvelser. Der afsluttes med en perspektivering, der indeholder oplæg til diskussion af den interpersonelle kommunikations betingelser og udfordringer i dagens sundhedsvæsen.

Grundlæggende sygepleje bd.1

af Eli-Anne Skaug;Finn Nortvedt;Nina Jahren Kristoffe

Grundlæggende sygepleje 1-4 indeholder teoretisk viden, færdigheder og værdier, som udgør fundamentet i sygepleje og bygger på forsknings- og erfaringsbaseret sygeplejeviden og patienterfaringer. Bind 1 fokuserer på sygeplejerskens møde med patienten, mens bind 2 og 3 omhandler patientens grundlæggende behov og den viden og de færdigheder, sygeplejersken må have for at kunne hjælpe patienten med at få dækket behovene. Desuden behandles centrale emner som tryghed, håb, lindring af lidelse og mestring. Bind 4 belyser forskellige sygeplejeteoretiske perspektiver og sætter sygepleje ind i en samfundsmæssig kontekst. Bøgerne er redigeret af Nina Jahren Kristoffersen, Finn Nortvedt og Eli-Anne Skaug, og for den danske bearbejdelse står cand.cur., ph.d. Birgitte Schantz Laursen.

Kulturforskelle

af Thomas Hylland Eriksen;Torunn Arntsen Sørheim

Forfatternes ærinde med denne bog er at bidrage til en bedre interkulturel forståelse. De gør det ved at uddybe og nuancere centrale begreber, der knytter sig til forståelsen af det multietniske samfund.   I første del gives en teoretisk indføring i kulturforståelse og kontakten mellem de forskellige folkeslag, etnicitet og nationalisme.   Anden del behandler den konkrete virkelighed - kontakten mellem indvandrere og samfundet. Problemstillinger bliver beskrevet og belyst med udgangspunkt i de generelle og globale perspektiver, som er præsenteret i første del.   Bogens sidste kapitel indeholder opdateret statistik om asylansøgere og indvandrere og deres efterkommere i Danmark.

Grundlæggende sygepleje bd. 3

af Eli-Anne Skaug;Finn Nortvedt;Nina Jahren Kristoffe

Grundlæggende sygepleje 1-4 indeholder teoretisk viden, færdigheder og værdier, som udgør fundamentet i sygepleje og bygger på forsknings- og erfaringsbaseret sygeplejeviden og patienterfaringer. Bind 1 fokuserer på sygeplejerskens møde med patienten, mens bind 2 og 3 omhandler patientens grundlæggende behov og den viden og de færdigheder, sygeplejersken må have for at kunne hjælpe patienten med at få dækket behovene. Desuden behandles centrale emner som tryghed, håb, lindring af lidelse og mestring. Bind 4 belyser forskellige sygeplejeteoretiske perspektiver og sætter sygepleje ind i en samfundsmæssig kontekst. Bøgerne er redigeret af Nina Jahren Kristoffersen, Finn Nortvedt og Eli-Anne Skaug, og for den danske bearbejdelse står cand.cur., ph.d. Birgitte Schantz Laursen.

Grundlæggende sygepleje bd. 2

af Nina Jahren Kristoffersen;Eli-Anne Skaug;Finn Nort

Grundlæggende sygepleje 1-4 indeholder teoretisk viden, færdigheder og værdier, som udgør fundamentet i sygepleje og bygger på forsknings- og erfaringsbaseret sygeplejeviden og patienterfaringer. Bind 2 omhandler patientens grundlæggende behov og den viden og de færdigheder, sygeplejersken må have for at kunne hjælpe patienten med at få dækket behovene. Desuden behandles centrale emner som tryghed, håb, lindring af lidelse og mestring. Bøgerne er redigeret af Nina Jahren Kristoffersen, Finn Nortvedt og Eli-Anne Skaug, og for den danske bearbejdelse står cand.cur., ph.d. Birgitte Schantz Laursen.

Grundlæggende sygepleje bd. 4

af Eli-Anne Skaug;Finn Nortvedt;Nina Jahren Kristoffe

Grundlæggende sygepleje 1-4 indeholder teoretisk viden, færdigheder og værdier, som udgør fundamentet i sygepleje og bygger på forsknings- og erfaringsbaseret sygeplejeviden og patienterfaringer. Bind 1 fokuserer på sygeplejerskens møde med patienten, mens bind 2 og 3 omhandler patientens grundlæggende behov og den viden og de færdigheder, sygeplejersken må have for at kunne hjælpe patienten med at få dækket behovene. Desuden behandles centrale emner som tryghed, håb, lindring af lidelse og mestring. Bind 4 belyser forskellige sygeplejeteoretiske perspektiver og sætter sygepleje ind i en samfundsmæssig kontekst. Bøgerne er redigeret af Nina Jahren Kristoffersen, Finn Nortvedt og Eli-Anne Skaug, og for den danske bearbejdelse står cand.cur., ph.d. Birgitte Schantz Laursen.

Grundlæggende sygepleje 1-4, og Sundhedsfaglig ordbog

af Nina Jahren Kristoffersen;Per Nortvedt;Eli-Anne Sk

GRUNDLÆGGENDE SYGEPLEJE 1-4 er en helt ny lærebogsserie, der indeholder teoretisk viden, færdigheder og værdier, som udgør fundamentet i sygepleje og bygger på forsknings- og erfaringsbaseret sygeplejeviden og patienterfaringer. Bind 1 fokuserer på sygeplejerskens møde med patienten, mens bind 2 og 3 omhandler patientens grundlæggende behov og den viden og de færdigheder, sygeplejersken må have for at kunne hjælpe patienten med at få dækket behovene. Desuden behandles centrale emner som tryghed, håb, lindring af lidelse og mestring. Bind 4 belyser forskellige sygeplejeteoretiske perspektiver og sætter sygepleje ind i en samfundsmæssig kontekst. Til bøgerne hører  et website, der kompletterer og bygger videre på bøgernes indhold.

Sociologi og socialantropologi

af Elisabeth Brodtkorb;Marianne Rugkåsa;Elisabeth Bro

Bogen giver på pædagogisk vis en indføring i grundlæggende sociologisk og socialantropologisk teori. Den er henvendt til studerende inden for social- og sundhedsområdet på MVU-niveau og relaterer til praksis inden for disse fag. Kapitlerne behandler samfundsrelevante emner, bl.a. velfærd, magt, social kontrol og kulturelle fortolkningsrammer, og diskuterer begreber som kultur, sundhed og sygdom. I 2. udgaven er problemstillinger og referencer blevet opdateret, og kapitler om barndom og fattigdom er føjet til.

Grundlæggende sygepleje 1-4

af Eli-Anne Skaug;Nina Jahren Kristoffersen;Finn Nort

GRUNDLÆGGENDE SYGEPLEJE 1-4 er en lærebogsserie, der indeholder teoretisk viden, færdigheder og værdier, som udgør fundamentet i sygepleje og bygger på forsknings- og erfaringsbaseret sygeplejeviden og patienterfaringer. Bind 1 fokuserer på sygeplejerskens møde med patienten, mens bind 2 og 3 omhandler patientens grundlæggende behov og den viden og de færdigheder, sygeplejersken må have for at kunne hjælpe patienten med at få dækket behovene. Desuden behandles centrale emner som tryghed, håb, lindring af lidelse og mestring. Bind 4 belyser forskellige sygeplejeteoretiske perspektiver og sætter sygepleje ind i en samfundsmæssig kontekst. Til bøgerne hører  et website, der kompletterer og bygger videre på bøgernes indhold. NB: Denne sammenpakning af Grundlæggende sygepleje bind 1 til 4 er ikke en ny udgave. Det er stadig 1 udgave af bøgerne, men det er en ny sammenpakning, idet Sundhedsfag ordbog ikke længere hører med.

Klasseledelse

af Terje Ogden

At man som lærer har gode færdigheder i klasseledelse er den vigtigste forudsætning for, at man lykkes i sit arbejde. Undervisning og ledelse af aktiviteter er kernen i lærerprofessionen, og målet er at skabe et godt læringsmiljø, hvor eleverne både kan udvikle sig fagligt og socialt. Eleverne trives og lærer bedst i sociale sammenhænge, og de har et stort behov for social kontakt med deres skolekammerater. Derfor må man som udgangspunkt regne med liv og leben i skolen. Når eleverne deltager og udfolder sig i undervisningen, kan der opstå utilfredshed, uro og konflikter. Samtidig er der behov for arbejdsro og opmærksomhed i timerne, hvis eleverne skal have mulighed for at lytte til læreren og hinanden, fordybe sig i en tekst, løse problemer eller ganske enkelt at kunne arbejde i fred og ro. Bogen giver en oversigt over forsknings- og faglitteraturen om klasseledelse. Ud fra forskellige teoretiske perspektiver og dertilhørende forskning og erfaringer beskrives principper for praksis. Selvom der er udbredt enighed om, at nogle principper virker bedre i praksis end andre, er klasseledelse også et spørgsmål om, hvilke mål og værdier lærerne prioriterer. Lærere, lærerstuderende og andre med interesse for skolens indre liv og klasseledelse kan finde megen stof til inspiration og refleksion i deres praksis. Dr. phil. Terje Ogden er forskningsdirektør ved Atferdssenteret-Unirand og professor ved Psykologisk Institut, Universitetet i Oslo. Efter flere år som lærer, var han ansat ved Universitetet i Bergen og senere ved Barnevernets Utviklingscenter i Oslo. Ogden er forfatter til en række lærebøger og forskningsartikler. De seneste år har han forsket i og skrevet om implementeringen og evalueringen af evidensbaseret praksis i arbejdet med alvorlige adfærdsproblemer blandt børn og unge.

Effektiv planlægning og vurdering

af Henning Fjørtoft

Hvad skal eleverne lære i skolen, og hvordan kan vi vide, om de lærer det? Disse spørgsmål er centrale i en effektiv planlægning og vurdering. Bogen Effektiv planlægning og vurdering - læring med mål og kriterier i skolen er en praktisk og inspirerende introduktion til systematiske redskaber til planlægning, læring og vurdering. Forfatteren viser, hvordan lærere kan bruge kompetencemål og kriterier til at fremme læring i klasseværelset, og hvordan eleverne kan vise deres faglige forståelse på forskellige måder.

Dybdelæring i skolen

af Siv Måseidvåg Gamlem og Wenke Mork Rogne

Dybdelæring i skolen definerer, hvad dybdelæring er, og hvordan man kan arbejde med dybdestrategier for at øge elevers kompetencer og læringsudbytte. Bogen indeholder konkrete tips til, hvordan man som lærer kan forstå og arbejde med dybdelæring, grundlæggende færdigheder og faglige kompetencer. Dybdelæring er blandt andet vigtigt i arbejdet med selvregulering og læringsstrategier. I fremtidens skole er det essentielt at arbejde med kritisk tænkning, metakognition og almene kompetencer for at ruste eleverne til at kunne fungere i samfundet.

Det ved vi om - Spørgsmål og interaktion i klasserummet

af Emilia Andersson-Bakken

Vi stiller spørgsmål hver dag. Ofte gør vi det, fordi der er noget, vi faktisk er i tvivl om - for eksempel hvad klokken er. I skolen stilles der også mange spørgsmål, men oftest er spørgsmålene her ikke autentiske. Det er spørgsmål, der har et bestemt svar, og læreren ved som regel, hvad det rigtige svar er, før spørgsmålet stilles. Denne bog handler om, hvad vi fra forskningen ved om læreres spørgsmål i klasserummet, og hvordan man som lærer kan træne og reflektere over dette i sin egen praksis. Hvordan kan man bedst muligt knytte sine spørgsmål til elevernes læring? Bogen behandler både forskellige spørgeformer og spørgsmåls funktioner i en klasse, og den ser på, hvordan man kan bruge spørgsmål til forskellige formål. Til sidst i bogen er der nogle tips til at få flere elever engageret i klassesamtalerne.

Det ved vi om - Sprogstimulering i dagtilbud

af Liv Gjems

Børn træder ind i et sprogmiljø fra det øjeblik, de fødes, og de er fra begyndelsen afhængige af at møde voksne, forældre og andre familiemedlemmer, som inddrager dem i sproglige samspil. Al læring og ikke mindst sprogtilegnelse afhænger af gode, trygge relationer mellem voksne og børn. I denne bog fremlægges forskningsbaseret viden om det, vi ved støtter og fremmer børns sprogtilegnelse i dagtilbud. I et dagtilbud kan børn have særdeles forskellige erfaringer med sprog, og behovet for sproglig støtte og stimulering varierer meget. Bogens tematiske omdrejningspunkt er derfor spørgsmålet: Hvordan stimuleres sprogtilegnelsen hos alle børn?

Det ved vi om - anvendelse af forskningsbaseret viden i skolen

af Terje Ogden

Der bruges rigtig mange ressourcer på udviklings- og forskningsprojekter i skolen, som har potentiale til at forbedre skolens praksis for elever og de professionelle. Ofte viser det sig desværre, at projekterne ikke får den ønskede effekt på sigt, og at den viden, der genereres i forskningen, ikke anvendes i skolen. Der synes altså at være et gab mellem praksis og forskning. Øget brug af forskningsbaseret viden i skolen forudsætter, at den opleves som forståelig og relevant, og det har denne bog til hensigt at gøre noget ved. Her beskrives, hvad der forskes i i skoleverdenen, og hvordan skoler og lærere med fordel kan anvende forskningsbaseret viden i deres arbejde. Det undersøges også, hvilke forhold der hæmmer eller fremmer mobilisering af viden i skolen. Bogen er skrevet af Terje Ogden, der er seniorforsker ved Nasjonalt Utviklingssenter for barn og unge og tidligere professor ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo. Om serien Serien 'Det ved vi om' består af en række praksisrettede og konkrete publikationer, der bibringer viden om aktuelle udfordringer for dagens skole. Serien præsenterer aktuelle pædagogiske temaer med det formål at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af skolen lettere tilgængelig for pædagoger, lærere og ledere. Seriens mål er at øge sandsynligheden for, at denne viden anvendes.

Lærerig leg

af Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson

Lærerig leg - børns læring gennem samspil  Denne bog handler om, hvordan pædagoger kan arbejde med leg og læring – hvordan legen kan være lærerig, og hvordan en målrettet lærevirksomhed kan have legens karakter. Nogle hovedspørgsmål er: Hvilke muligheder og begrænsninger støder pædagoger på i forbindelse med at forene leg og læring? Hvad karakteriserer de to begreber – og hvad har de til fælles? Hvordan skabes og kommer læringen til udtryk gennem børn og voksnes samspil? Bogen kommer også ind på, hvordan børnene selv opfatter forholdet mellem leg og læring. Det er en letlæst bog, der bygger på et omfattende forskningsarbejde, og hvor man kommer helt tæt på praksis – på børnene og pædagogerne – og hvor teorien formidles på en tilgængelig måde. Eva Johansson og Ingrid Pramling Samuelsson er begge professorer i pædagogik. De forsker begge i børns læring ved institutionen for pædagogik og didaktik ved Göteborgs Universitet. Stig Broström har stået for dansk bearbejdelse og forord. Serien Pædagogik og udvikling: Bogen er en del af serien Pædagogik og udvikling. Serien består af en række grundlæggende udgivelser, der sætter fokus på centrale pædagogiske problemstillinger, teorier og forskningsmetoder. Seriens bøger tager fat på relevante temaer som mønsterbrydning, udsatte børn, marginalisering, børns udvikling og læring, pædagogen som didaktiker samt videnskabsteori og metode i pædagogisk praksis. Serien henvender sig til studerende og undervisere på grund-, videre- og efteruddannelse (pædagoguddannelsen, Pædagogisk Diplomuddannelse og lignende), pædagoger og ledere i daginstitutioner samt pædagogiske konsulenter. »Dette er en bog, vi længe har manglet. Den giver på én gang en teoretisk afklaring og praktisk illustration af, hvordan begreberne leg og læring kan forstås. Læs bogen, og bliv bedre til at støtte børns lærerige leg og legende læring.« - Stig Broström, lektor, ph.d. i småbørnspædagogik ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

Det ved vi om læreren som leder af klasser og undervisningsforløb

af Thomas Nordahl

Læreren som leder af klasser og undervisningsforløb  I denne publikation sætter Thomas Nordahl fokus på, at det er lærerens ansvar at lede klasser og undervisningsforløb på en hensigtsmæssig måde, som giver eleverne et godt læringsudbytte. Lærere, som formår dette, fremstår som tydelige voksne, der samtidig er interesserede i og har et nært og godt forhold til eleverne, så de oplever at blive holdt af og anerkendt. Sådanne lærere motiverer eleverne til en arbejdsindsats, holder ro og skaber forudsigelighed i undervisningen, er engagerede og støttende for eleverne, og der er for eleverne ingen tvivl om, hvem der har ansvar eller bestemmer. Udgivelsen kommer ind på: Lærerens udøvelse af ledelse Klasseledelsens betydning for elevernes læring og adfærd Hvad er lærerautoritet? Det asymmetriske forhold i pædagogisk ledelse Praktisk ledelse af klasser og undervisningsforløb, herunder konflikthåndtering LP-serien: Det ved vi om LP-modellen - Læringsmiljø og Pædagogisk analyse - er en pædagogisk analysemodel baseret på systemteori og forståelse af læringsmiljøets betydning for elevernes personlige, sociale og faglige udvikling. LP-serien består af en række praksisrettede og konkrete publikationer, der bibringer viden om og redskaber til at håndtere aktuelle udfordringer i skolens arbejde med læringsmiljøet og LP-modellen. Serien henvender sig til lærere, pædagoger og skoleledere. Publikationerne er oplagte til at understøtte LP-gruppernes arbejde og dialog. Serien er redigeret af Ole Hansen og Thomas Nordahl. Ole Hansen er projektchef på University College Nordjylland, hvor han er ansvarlig for implementeringen af LP-modellen i Danmark. Thomas Nordahl er professor i pædagogik ved Høgskolen i Hedmark og arkitekten bag LP-modellen.

Undervisningens hvordan

af Sture Långström, Ulf Viklund

Undervisningens hvordan - metoder i praksis Blandt undervisere kan man til tider støde på den tanke, at finder man blot Metoden, bliver man en god lærer. Så nemt er det desværre ikke. Som underviser må man både beherske sit fagområde, have gode pædagogiske kompetencer og besidde en evne til at vælge den ”rigtige” undervisningsmetode i forhold til konteksten, eleverne og undervisningens indhold. Der findes mange interessante og spændende metoder, der kan give fornyet inspiration til den daglige undervisning. I denne bog præsenteres blandt andet: Fortællende metoder Evaluering og bedømmelsesmetoder Samarbejdsmetoder Kommunikative metoder Problemløsende metoder Undervisningens hvordan – metoder i praksis henvender sig til alle, der arbejder med undervisning og uddannelse, dvs. lærerstuderende og lærere, der vil have viden om og inspiration til den daglige undervisning.

Feedback i skolen

af Egil Weider Hartberg, Egil Weider Hartberg, Stephe

Feedback i skolen Bogen anviser redskaber til læringsfremmende og anerkendende feedback, der både har fokus på elevernes standpunkt, hvor de er på vej hen, og hvordan de skal komme videre. Bogen gør rede for indhold, tidspunkt og rollefordeling i forskellige feedbackformer og giver på den måde en introduktion til feedbackbegrebet i undervisningssammenhænge, samtidig med at den kan bruges direkte i praksis.

Det ved vi om - Inklusion (inkl. hjemmeside)

af Peder Haug

Det ved vi om - Inklusion (inkl. hjemmeside) I denne bog præsenteres et af de mest betydningsfulde begreber og praksisfelter i dagens skole, nemlig inklusion. Hvordan kan børn med forskellige baggrunde, køn og forudsætninger deltage aktivt sammen i sociale og faglige fællesskaber og samtidig realisere deres individuelle læringspotentiale? Dette spørgsmål kan inklusionsbegrebet give svar på, og det er muligt at omsætte begrebet til praktisk pædagogik. Dybest set handler inklusion om forholdet mellem individet og fællesskabet, og denne bog giver en god forståelse for, hvad dette indebærer, og en række retningslinjer for, hvordan det kan realiseres i skolen.Se indholdsfortegnelse og forord til bogen Serien 'Det ved vi om' består af en række praksisrettede og konkrete publikationer, der bibringer viden om aktuelle udfordringer for dagens skole. Serien præsenterer aktuelle pædagogiske temaer med det formål at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af skolen lettere tilgængelig for pædagoger, lærere og ledere. Seriens mål er at øge sandsynligheden for, at denne viden anvendes.Seriens redaktører er Thomas Nordahl, professor i pædagogik ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) på Høgskolen i Hedmark og Ole Hansen, ekstern lektor ved Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling ogpædagogisk praksis (LSP) på Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.

Det ved vi om læreren som leder af klasser og undervisningsforløb

af Thomas Nordahl

Læreren som leder af klasser og undervisningsforløb  I denne publikation sætter Thomas Nordahl fokus på, at det er lærerens ansvar at lede klasser og undervisningsforløb på en hensigtsmæssig måde, som giver eleverne et godt læringsudbytte. Lærere, som formår dette, fremstår som tydelige voksne, der samtidig er interesserede i og har et nært og godt forhold til eleverne, så de oplever at blive holdt af og anerkendt. Sådanne lærere motiverer eleverne til en arbejdsindsats, holder ro og skaber forudsigelighed i undervisningen, er engagerede og støttende for eleverne, og der er for eleverne ingen tvivl om, hvem der har ansvar eller bestemmer. Udgivelsen kommer ind på: Lærerens udøvelse af ledelse Klasseledelsens betydning for elevernes læring og adfærd Hvad er lærerautoritet? Det asymmetriske forhold i pædagogisk ledelse Praktisk ledelse af klasser og undervisningsforløb, herunder konflikthåndtering LP-serien: Det ved vi om LP-modellen - Læringsmiljø og Pædagogisk analyse - er en pædagogisk analysemodel baseret på systemteori og forståelse af læringsmiljøets betydning for elevernes personlige, sociale og faglige udvikling. LP-serien består af en række praksisrettede og konkrete publikationer, der bibringer viden om og redskaber til at håndtere aktuelle udfordringer i skolens arbejde med læringsmiljøet og LP-modellen. Serien henvender sig til lærere, pædagoger og skoleledere. Publikationerne er oplagte til at understøtte LP-gruppernes arbejde og dialog. Serien er redigeret af Ole Hansen og Thomas Nordahl. Ole Hansen er projektchef på University College Nordjylland, hvor han er ansvarlig for implementeringen af LP-modellen i Danmark. Thomas Nordahl er professor i pædagogik ved Høgskolen i Hedmark og arkitekten bag LP-modellen.

Intensiv medicin

af Anders Larsson, Sten Rubertsson

Intensiv Medicin er den første intensivlærebog på dansk og dækker bredt det komplekse arbejdsfelt på intensivafdelingen. Den bygger på den succesfulde svenske lærebog, som er blevet opdateret og bearbejdet til danske forhold af danske eksperter med specifik viden indenfor området.