Villerup og verden forside

Villerup og verden

Dokufiktioner

Villerup og verden forside
Forfatter:
Originalsprog:
Dansk
Sider:
250
Omslag:
Hæftet
Forlag:
ISBN13:
9788793663022

VILLERUP OG VERDEN bringer korte stemningsbilleder af livet på landet med sære eksistenser og helt almindelige mennesker. De fortæller om den store verden med trussel om verdens undergang og storpolitiske magtspil i 1950’erne. Et billede, en person eller en begivenhed er hentet fra forfatterens barndom. Fortælleren er et følsomt og fantasifuldt barn, der er vanvittig utroværdig.

Forhandler Pris Forsendelse Samlet pris Køb her
Indlæser opdaterede priser
iMusic 153,00 29,00 182,00
Bogreolen 160,95 29,95 190,90
Arnold Busck 199,95 19,00 218,95
Plusbog 179,95 39,95 219,90

Af samme forfatter

Fodspor og vingesus

af Susanne V. Knudsen

En inspirationsbog med ideer og konkrete forslag til oplevelser, analyse og fortolkninger. I teksarbejdet inddrages de mere ordløse udtryksformer som fx drama, leg og meddigtning. Det musisk/praktiske element er vægtet højt med mulighed for at fordybe sig i både udtryks- og indtrykssiden.Samtidig lærer eleverne om analyse og faglige begreber. De bliver medlevende i de læste tekststykker og får mod og lyst til selv at blive meddigtende og fabulerende.

Køn i politik

af Susanne V. Knudsen

Kønnets betydning i politik er til debat i denne bog. Susanne V. Knudsen viser i bogen, at det kan være svært for andre end normen at komme ind i – og gøre sig gældende – i politik. Det er barrierer, der bl.a. gør sig gældende i forhold til kvinder. Men bogen viser også, at når kvinder får magt og deltager i politik, ønsker de ikke selv at at bruge deres køn som en styrke. De underspiller faktisk deres eget køn som en faktor. I bogen analyserer Susanne V. Knudsen bl.a. køn ift. den demokratiske proces, velfærdsstaten, feminismen, den private sfære, sprog, sygdom og sundhed, idrætspolitik og humor. Hun ser på, hvad det er, der holder kvinder og minoriteter tilbage i dansk politik, hvordan de bliver omtalt og behandlet, og hvorfor køn eller minoritetsbaggrund typisk underspilles i stedet for at fremhæves som en styrke. Bogen er tredje og sidste bind i Susanne V. Knudsens serie om det moderne kønsbegreb. Seriens to andre bøger er Køn i skolen og Køn i kulturen. Susanne V. Knudsen er er professor i pædagogiske tekster ved Center for Pædagogiske tekster og Lærringsprocesser, Høgskolen i Vestfold i Norge.

Køn i politik

af Susanne V. Knudsen

Kønsforsker Susanne V. Knudsen sætter kønnet under lup i den politiske sfære. Hendes resultater viser, at det kan være svært for andre end normen at komme ind i – og gøre sig gældende – i politik. Disse barrierer gør sig også gældende i forhold til kvinder, men når kvinder får magt og deltager i politik, ønsker de ikke selv at bruge deres køn som en styrke. I bogen analyserer Susanne V. Knudsen bl.a. køn ift. den demokratiske proces, velfærdsstaten, feminismen, den private sfære, sprog, sygdom og sundhed, idrætspolitik og humor.Hun ser bl.a. på, hvad det er, der holder kvinder og minoriteter tilbage i dansk politik, hvordan de bliver omtalt og behandlet, og hvorfor køn eller minoritetsbaggrund typisk underspilles i stedet for at fremhæves som en styrke.Seriens to andre bøger Køn i skolen og Køn i kulturen udkom i hhv. 2010 og 2011, begge på Frydenlund.

Køn i skolen

af Susanne V. Knudsen

Uanset hvad tager vi for givet, at der alene eksisterer to køn, og en hvilken som helst person tilhører enten det ene eller det andet køn. Ofte har vi meget faste ideer om, hvad der er korrekt opførsel for hvert af de to køn.Disse holdninger og fordomme gennemsyrer vores hverdag og ikke mindst den pædagogiske praksis – som vores børn bliver opdraget og uddannet ud fra. På trods af dette findes der meget få videnskabelige studier af kønnets rolle i pædagogik. Det råder Susanne V. Knudsen med denne bog bod på.Bogen er inddelt i tre temaer: Køn introduceres ved hjælp af nye teorier og tanker om køn og nyere studier i køn. Pædagogik er forbundet med observationer fra klasseværelserne, og hvordan køn kommer til udtryk i skolen. Pædagogiske tekster dækker lærebøger og andre læremidler knyttet til skolen samt mere uformelle læringssituationer (eksemplificeret ved computerspil). Især kønnets beskrivelse og betydning i læremidler eksisterer der meget lidt litteratur om både i Danmark og på verdensplan.Hvert kapitel afsluttes med en række tip til, hvor man kan finde yderligere litteratur om emnet. Bogen henvender sig til lærere, lærerstuderende og skoleledere samt andre, der interesserer sig for emnet køn og pædagogik.

Køn i kulturen

af Susanne V. Knudsen

Indledningsvis introducerer forfatteren til teorier og tanker om køn og til forskningen inden for området. Derefter observerer og analyserer hun en række medier: digitale spil, profiler på de unges sociale netværk, porno på nettet, sæbeoperaer i tv samt køn i videofællesskaber.Kapitlerne om køn i litteraturen diskuterer konstruktionen af kanon og køn inden for det skønlitterære felt, hvorefter forfatteren kaster blikket på kønnets betydning i forskellige litteraturhistoriske perioder; romantikken, det moderne gennembrud samt realismen. Bogen henvender sig primært til litteratur­studerende og -forskere, lærerstuderende, lærere i skolen og lærere i efteruddannelse. Men den kan naturligvis læses af alle, der vil vide mere om køn i medier og litteratur.

At tænke teori

af Susanne V. Knudsen

Denne bog giver en indføring i læseteorier og literacy, der efterhånden er blevet et udbredt begreb. Forfatterne beskriver, hvordan læsning finder sted på forskellige måder, og hvorfor læseundervisningen derfor kræver forskellige tilgange til teksten. Tilgangen må ses i lyset af genre, medie og ikke mindst den kontekst, som læsningen foregår i."Læsning er i de seneste år blevet et stadig stærkere tema for politikere og for ansatte i undervisning. Dette gælder alle nordiske lande, selvom man i Norge er gået så langt, at læsning er skrevet ind i læreplanen som én af fem grundlæggende og gennemløbende færdigheder i alle fag. I Danmark er læsning som både færdighed og kompetence også tillagt stor vægt, fordi læsning også her lægger sig op ad OECD’s udpegning af literacy (egl. læsning og skrivning) som et nøglebegreb for deltagelse i et moderne, vestligt samfund."Fra forfatternes forord til den danske udgave.

PÅ KNÆ FOR LIVET

af Susanne V. Knudsen

”På knæ for livet” er en parbiografi om Halfdan Rasmussen (1915-2002) og Ester Nagel (1918-2005) med fokus på deres ægteskab og med nedslag i de to forfatterskaber. Halfdan Rasmussen og Ester Nagel var begge betydelige forfattere i deres samtid og indgik i tidens kulturelle og litterære strømninger. Ester med humor, ironi og bidende satire og sine absurde skildringer af kønsskævhed, social skævhed og racisme – Halfdan med sine fornyende tosserier, sproglegende børnerim og med et kritisk blik for social uretfærdighed i rejsedigte om fattige folk i diktaturerne i Spanien, Portugal og Grækenland. Det er historien om et kunstnerisk parløb, hvor Ester i begyndelsen er mindst lige så kendt og anerkendt som Halfdan, men senere sakker bagud og overhales af ham. Og det er historien om et ægteskab, der bygger på et ideal om ligestilling og gensidig respekt, og hvor Ester ser gennem fingre med Halfdans gentagne utroskab, indtil de kort efter deres sølvbryllup bliver skilt, og Halfdan flytter sammen med Signe Plesner, vennen Benny Andersens kone. Susanne V. Knudsen har interviewet Ester Nagel gennem flere år, og biografien er endvidere baseret på alle Esters dagbøger, breve og fotoalbums, som hun efterlod i Susanne V. Knudsens varetægt.  Biografien er rigt illustreret. Halfdan Rasmussen er en af Danmarks kendteste og mest elskede forfattere. Med sine børnerim illustreret af Ib Spang Olsen skrev han sig ind danskernes kollektive bevidsthed. Ester Nagel var i samtiden også en kendt personlighed, der ud over sit forfattervirke var yderst aktiv i Dansk Kvindesamfund og Mellemfolkeligt samvirke. Biografien er den første, der stiller skarpt på begge forfattere, og forfatteren har haft adgang til enestående kildemateriale, som Ester Nagel testamenterede til hende. Bogen er rigt illustreret. Forfatteren har planlagt en lang række foredrag over hele landet i efteråret og skal endvidere optræde på Nord litteraturfestival i Helsingør i september. Vi forventer også, at Bogforum vil være interesseret.

Generation P?

af Susanne V. Knudsen

Generation P?

Køn i skolen

af Susanne V. Knudsen

Køn i skolen viser, hvilken betydning vi tillægger køn i den pædagogik og de lærebøger, vores børn møder i de danske skoler.  Køn er et udtryk for muligheder, men det kan også v­ære et udtryk for begrænsninger. Uanset hvad tager vi for givet, at der alene eksisterer to køn, og en hvilken som helst person tilhører enten det ene eller det andet køn. Ofte har vi meget faste ideer om, hvad der er korrekt opførsel for hvert af de to køn.  Bogen er inddelt i tre temaer: Køn introduceres ved hjælp af nye teorier og tanker om køn og nyere studier i køn. Pædagogik er forbundet observationer fra klasseværelserne, og hvordan køn kommer til udtryk i skolen. Pædagogiske tekster dækker lærebøger og andre læremidler knyttet til skolen samt mere uformelle læringssituationer (eksemplificeret ved computerspil). Især kønnets beskrivelse og betydning i læremidler eksisterer der meget lidt litteratur om både i Danmark og på verdensplan.  Hvert kapitel afsluttes med en række tip til, hvor man kan finde yderligere litteratur om emnet. Susanne V. Knudsen er professor i pædagogiske tekster ved Høgskolen i Vestfold, Norge.

Køn i kulturen

af Susanne V. Knudsen

Køn er mangfoldigt og foranderligt. Bogen viser, hvordan køn kommer til syne og er på spil i praksis i medier og litteratur. Indledningsvis introducerer forfatteren til teorier og tanker om køn og til forskningen inden for området. Derefter observerer og analyserer hun en række medier: digitale spil, profiler på de unges sociale netværk, porno på nettet, sæbeoperaer i tv samt køn i videofællesskaber. Kapitlerne om køn i litteraturen diskuterer konstruktionen af kanon og køn inden for det skønlitterære felt, hvorefter forfatteren kaster blikket på kønnets betydning i forskellige litteraturhistoriske perioder; romantikken, det moderne gennembrud samt realismen. Bogen henvender sig primært til litteratur­studerende og -forskere, lærerstuderende, lærere i skolen og lærere i efteruddannelse. Men den kan naturligvis læses af alle, der vil vide mere om køn i medier og litteratur. Susanne V. Knudsen er professor i pædagogiske tekster ved Høgskolen i Vestfold, Norge, og har tidligere været ansat på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.