Skæbnesymfoni og krokodillepolka forside

Skæbnesymfoni og krokodillepolka

Skæbnesymfoni og krokodillepolka forside
Forfatter:
Originalsprog:
Dansk
Sider:
238
Omslag:
Hardback
Forlag:
ISBN13:
9788793229686

Denne bog beskriver den store nordvestsjællandske gård Torpelunds musikkultur mellem 1880 og 1960.

Christian Olsen (1881-1968), der blev født på gården og boede der det meste af sit liv, virkede i første halvdel af 1900-tallet som musiklærer, musikudgiver, folkemindesamler og lokalhistorisk skribent. Han efterlod sig en nodesamling og et stort privatarkiv, som danner grundlag for denne bogs historiske udforskning af musikdyrkelsen på gården. Musikken som kultur bliver i bogen betragtet ud fra et musiketnologisk perspektiv, der har til formål at beskrive og karakterisere den særlige musikkultur på Torpelund, og derudover vise hvilken betydning musiklivet på gården havde for Olsen-familiens sociale og kulturelle identitet.

Musikkulturen på Torpelund sammenlignes desuden med musikkulturen i England, den offentlige symfonikoncert i Vesten samt musikmiljøet på godset Fuglsang.

Bogen er skrevet af Jens Henrik Koudal, seniorforsker, dr.phil., ved Dansk Folkemindesamling ved Nationalbiblioteket.

Forhandler Pris Forsendelse Samlet pris Køb her
Indlæser opdaterede priser
Plusbog 209,95 0,00 209,95
iMusic 202,00 29,00 231,00
Gucca 199,95 39,95 239,90
CDON 211,00 29,00 240,00
Bogreolen 248,95 19,95 268,90
Arnold Busck 249,95 19,00 268,95

Af samme forfatter

For borgere og bønder

af Jens Henrik Koudal

Privilegerede stadsmusikanter kendes i Europa fra det 13. til det 19. århundrede, hvor de havde en vigtig funktion i musiklivet. Bogen giver den første dybtgående skildring af stadsmusikantvæsenet i Danmark, der fik sine grundlæggende impulser fra Tyskland, men udviklede tydelige særtræk i den enevældige periode. I tidsrummet 1660-1800 havde Danmark næsten 30 kongeligt priviligerede stadsmusikantembeder med eneret på at spille for borgere og bønder. Bogen beskriver stadsmusikanternes hverdag og sociale forhold. Den skildrer deres opfattelse, deres instrumenter, repertoire, kompositioner og kunst. Også konkurrenterne, der ""gik dem i næringen"", belyses. Forfatteren konkluderer, at stadsmusikanterne havde en nøglerolle som formidlere mellem udlandet og Danmark samt mellem land og by. De bidrog til at inddrage Danmark i en fælles europæisk musikkultur. Afhandlingen har regional interesse, idet den rummer oplysninger om alle de 30 købstæder i kongeriget, der i perioden 1660-1800 havde kongeligt privilegerede stadsmusikantembeder med eneret på at spille for borgere og bønder. Bilagsdelen rummer fortegnelser over musikere, spilledistrikter, musikinstrumenter, noder m.m. samt giver eksempler på alle vigtige kildetyper. Sammen med udførlige registre bevirker det, at bogen ud over at fremdrage meget nyt stof også fungerer som en håndbog. Jens Henrik Koudal er arkivar og seniorforsker på Dansk Folkemindesamling. PRESSEN SKREV: ""Det lykkes Jens Henrik Koudal at kortlægge det kgl. privilegerede professionelle musikliv i Danmark. Han gør også nogle gedigne musikhistoriske fund, der placerer hans disputats fornemt i den internationale forskning(...)og han lægger vægt på at vise, at moderne dansk kan skrives, så det er flydende og farverigt uden at den akademiske præcision sættes over styr."" - Jens Brincker, Berlingske Tidende ""Henrik Koudals disputats er en fremragende og skelsættende monografi om en central institution i Danmark, som her i landet ikke hidti