Undskyld på japansk forside

Undskyld på japansk

Japans fortid og nutid i krig og fred

Undskyld på japansk forside
Originalsprog:
Dansk
Sider:
228
Omslag:
Hæftet
Forlag:
ISBN13:
9788793063846

Asger Røjle Christensen siger selv:

„Jeg har ikke skrevet bogen for at forsvare Japan - og heller ikke for at fordømme Japan. Ingen af delene er min opgave. Jeg har som journalist sat mig for at beskrive, hvad jeg ser. Min bog udtrykker en skarp kritik af, men også en forklaring på, at Japan ikke har fået bearbejdet sin krigshistorie ordentligt, og at mange japanere er vokset op med kun at møde en tilfældig og selektiv version af sandheden om landets egen krigshistorie. Det betyder, at krigshistorien stadig er en alvorlig belastning for Japan i forhold til nabolandene - i kontrast til Tyskland. Men jeg vil samtidig i bogen forsøge at komme med en mere omhyggelig forklaring på, hvorfor det er gået sådan, end der normalt er plads til i de små nyhedshistorier, jeg selv gennem årene har skrevet ikke så få af.”  

Forhandler Pris Forsendelse Samlet pris Køb her
Indlæser opdaterede priser
iMusic 151,00 29,00 180,00
Bogreolen 167,95 29,95 197,90
Plusbog 179,00 39,95 218,95

Af samme forfatter

Bortført i København

af Asger Røjle Christensen

Nordkoreanske agenter bortførte i 1970’erne og 1980’erne et ukendt antal unge japanere til Nordkorea. Det har mange år senere udviklet sig til en hårdknude i østasiatisk diplomati. En hårdknude, der ikke er løst op endnu. Beretningerne om de bortførtes skæbner har haft en voldsom menneskelig appel til folk og vælgere i Japan. Den storpolitiske kynisme, som normalt bestemmer et lands udenrigspolitik, er i en lang periode skubbet fuldkommen til side.   På avisernes udlandssider har vi i det fjerne Danmark kunnet læse rapporter om ondskabsfulde og kugleskøre nordkoreanske agenter, som bortførte folk ved at overfalde dem på en strand, putte dem i en sæk og sejle dem hen over Det Japanske Hav. Vi har på den anden side også kunnet læse hovedrystende beretninger om, hvordan den offentlige mening i Japan på grund af bortførelserne er gået helt over gevind.   Og pludselig blev Danmark midtpunkt i konflikten. Udgangspunktet for denne bog er nemlig beretningen om den naive og generte unge japanske kvinde Keiko Arimoto, der som 23-årig i 1983 i Københavns Lufthavn blev lokket ombord på et fly, der via Moskva fløj til Nordkorea. Men det er også historien om hendes tre bortførere. En stilfærdig tragedie, hvor hver eneste lille detalje bidrager til en skæbnefortælling om fire mennesker, som bestemt ikke er specielt store personligheder, men som ikke desto mindre hver især blev væsentlige små brikker i det store kyniske koldkrigs-spil.   Journalisten og forfatteren Asger Røjle Christensen (f. 1956) har beskæftiget sig med politik og samfund i Østasien i mere end 30 år. han er tidligere Tokyo-korrespondent og udlandsredaktør og udgav i 2008 bogen "Undskyld på japansk". Han er i dag forsideredaktør hos DR Nyheder.

Bortført i København

af Asger Røjle Christensen

Nordkoreanske agenter bortførte i 1970’erne og 1980’erne et ukendt antal unge japanere til Nordkorea. Det har mange år senere udviklet sig til en hårdknude i østasiatisk diplomati. En hårdknude, der ikke er løst op endnu. Beretningerne om de bortførtes skæbner har haft en voldsom menneskelig appel til folk og vælgere i Japan. Den storpolitiske kynisme, som normalt bestemmer et lands udenrigspolitik, er i en lang periode skubbet fuldkommen til side.   På avisernes udlandssider har vi i det fjerne Danmark kunnet læse rapporter om ondskabsfulde og kugleskøre nordkoreanske agenter, som bortførte folk ved at overfalde dem på en strand, putte dem i en sæk og sejle dem hen over Det Japanske Hav. Vi har på den anden side også kunnet læse hovedrystende beretninger om, hvordan den offentlige mening i Japan på grund af bortførelserne er gået helt over gevind.   Og pludselig blev Danmark midtpunkt i konflikten. Udgangspunktet for denne bog er nemlig beretningen om den naive og generte unge japanske kvinde Keiko Arimoto , der som 23-årig i 1983 i Københavns Lufthavn blev lokket ombord på et fly, der via Moskva fløj til Nordkorea. Men det er også historien om hendes tre bortførere. En stilfærdig tragedie, hvor hver eneste lille detalje bidrager til en skæbnefortælling om fire mennesker, som bestemt ikke er specielt store personligheder, men som ikke desto mindre hver især blev væsentlige små brikker i det store kyniske koldkrigs-spil.   Journalisten og forfatteren Asger Røjle Christensen (f. 1956) har beskæftiget sig med politik og samfund i Østasien i mere end 30 år. han er tidligere Tokyo-korrespondent og udlandsredaktør og udgav i 2008 bogen "Undskyld på japansk". Han er i dag forsideredaktør hos DR Nyheder.

Seikatsu: Japansk hverdag

af Asger Røjle Christensen

Seikatsu – japansk hverdag er en uundværlig rejsebog for enhver, der skal besøge den opgående sols land, men bogen er også meget læseværdig for alle, der interesserer sig for asiatisk kultur, eller bare har lyst til at få et nyt perspektiv på den verden, der omgiver os. Bogen beskriver en bred vifte af kulturelle forhold i dagens Japan, og forfatteren giver desuden skildringerne sit eget personlige præg og tager læseren i hånden i en tour de force gennem den japanske hverdags både særprægede, overraskende og smukke detaljer. Man kan bruge bogen til opslag eller læse den fra ende til anden. Hvert kapitel fungerer for sig, men man vil hurtigt opleve, at det ene giver appetit på flere. Fakta om forfatteren Asger Røjle Christensen er en erfaren journalist, forfatter og foredragsholder. Han har de sidste mange år boet i Japan, hvor han har stiftet bekendtskab med japansk kultur og gjort den japanske hverdag til sin egen. Han har over årene publiceret adskillige klummer om japansk hverdag i POV International, og det er et bearbejdet udvalg af disse klummer, suppleret med nye og aktuelle emner, der nu er omsat til bogform i Seikatsu – japansk hverdag.

Tenno: Japans kejserdømme i nutiden

af Asger Røjle Christensen

Den 1. maj får Japan ny kejser. Kejser Akihito er blevet en gammel mand, og han har efter stor debat fået lov til at gå på pension. Kronprins Naruhito bliver Japans 126. kejser. Beretningen om kejseren, kejserfamilien og kejserdømmet er en fascinerende fortælling om nogle afgørende skift i Japans historie. I anledning af tronskiftet den 30. april udsender Turbine en fængende og letlæst bog af journalisten, forfatteren og Japan-kenderen Asger Røjle Christensen. Bogen vil have hovedvægt på de seneste generationer. Den vil handle om nogle dramatiske menneskeskæbner, og selv om det japanske kejserdømme stadig er en uhyggeligt lukket verden, vil den bringe læseren tæt på livet bag voldgraven, der omkranser kejserpaladset i Tokyo. Bogen vil kulørt, men nøgternt gennemgå kejserdømmets historie og forklare, hvorfor det på baggrund af verdenskrigen aldrig kan blive så upolitisk en institution, som et europæisk kongedømme er. Men den vil samtidig vise, hvordan den afgående kejser Akihito i de sidste tredive år har gjort en formidabel indsats for at bringe det japanskekejserdømme ind i nutiden.

Tokyo

af Asger Røjle Christensen

Næste år skal Tokyo være olympisk værtsby for anden gang. År efter år tiltrækker storbyen flere og flere danske turister. TOKYO – en smeltedigel af gammelt og nyt er journalisten og forfatteren Asger Røjle Christensens personlige bog om den storby, hvori han har boet i tolv år af sit liv. Han introducerer en fascinerende by for sine læsere. Den er relevant, og det er interessant læsning, uanset om man har planer om at besøge byen, eller om man blot har fattet interesse for den via tv-skærmen. Bogen er velfortalt og beretter underholdende om forskellige Tokyo-bydeles historie og kulturhistorie, alle krydret med forfatterens egne oplevelser og iagttagelser. Ifølge forfatteren er Tokyo et fabelagtigt sted at bo og arbejde – og besøge. Her er tryghed i hverdagen, og her er ordentlighed mellem mennesker. Her foregår storbyens kaos på en ikke-kaotisk måde. Tokyo er som helhed bestemt ingen smuk by, men den rummer mange smukke ting. Det fascinerende ved det Tokyo, der præsenteres i Turbines nye bog om storbyen, er netop byens mange skamløse sammenstød mellem smukt og grimt, mellem æstetisk og effektivt – og mellem gammelt og nyt.