Evidensbaseret praksis i arbejdet med børn og unge forside

Evidensbaseret praksis i arbejdet med børn og unge

Evidensbaseret praksis i arbejdet med børn og unge forside
Forfatter:
Originaltitel:
Evidensbasert praksis i arbeidet med barn og unge
Originalsprog:
Dansk
Sider:
170
Omslag:
Hæftet
Forlag:
ISBN13:
9788771292152

Evidensbaseret praksis handler om forskningsbaserede tiltag i forhold til et bredt spektrum inden for børne- og ungdomsområdet. Det er et aktuelt begreb for skole og undervisning og har vundet indpas i fagområder som psykologi, pædagogik og socialt arbejde. Samtidig knytter der sig stor usikkerhed til, hvad evidensbaseret praksis står for. Terje Ogden giver i bogen en bred indføring i evidensbaseret praksis og drøfter, hvilke muligheder en sådan praksis indebærer. Centralt i evidensdebatten står spørgsmålet om, hvad praksis skal indeholde, og hvor tæt forholdet mellem forskning og praksis bør være. Et andet vigtigt tema i bogen er implementering, dvs. hvordan forskningsviden skal anvendes, for at tiltaget virker i praksis. Bogens målgruppe er undervisere og studerende på professionshøjskoler og universiteter samt professionspraktikere inden for især pædagogiske og sociale fag.

Forhandler Pris Forsendelse Samlet pris Køb her
Indlæser opdaterede priser
Plusbog 216,65 0,00 216,65
Bogreolen 222,95 19,95 242,90
iMusic 217,00 29,00 246,00
Arnold Busck 249,95 19,00 268,95
CDON 240,00 29,00 269,00
Bog&Idé 249,95 19,95 269,90

Af samme forfatter

Klasseledelse

af Terje Ogden

At man som lærer har gode færdigheder i klasseledelse er den vigtigste forudsætning for, at man lykkes i sit arbejde. Undervisning og ledelse af aktiviteter er kernen i lærerprofessionen, og målet er at skabe et godt læringsmiljø, hvor eleverne både kan udvikle sig fagligt og socialt. Eleverne trives og lærer bedst i sociale sammenhænge, og de har et stort behov for social kontakt med deres skolekammerater. Derfor må man som udgangspunkt regne med liv og leben i skolen. Når eleverne deltager og udfolder sig i undervisningen, kan der opstå utilfredshed, uro og konflikter. Samtidig er der behov for arbejdsro og opmærksomhed i timerne, hvis eleverne skal have mulighed for at lytte til læreren og hinanden, fordybe sig i en tekst, løse problemer eller ganske enkelt at kunne arbejde i fred og ro. Bogen giver en oversigt over forsknings- og faglitteraturen om klasseledelse. Ud fra forskellige teoretiske perspektiver og dertilhørende forskning og erfaringer beskrives principper for praksis. Selvom der er udbredt enighed om, at nogle principper virker bedre i praksis end andre, er klasseledelse også et spørgsmål om, hvilke mål og værdier lærerne prioriterer. Lærere, lærerstuderende og andre med interesse for skolens indre liv og klasseledelse kan finde megen stof til inspiration og refleksion i deres praksis. Dr. phil. Terje Ogden er forskningsdirektør ved Atferdssenteret-Unirand og professor ved Psykologisk Institut, Universitetet i Oslo. Efter flere år som lærer, var han ansat ved Universitetet i Bergen og senere ved Barnevernets Utviklingscenter i Oslo. Ogden er forfatter til en række lærebøger og forskningsartikler. De seneste år har han forsket i og skrevet om implementeringen og evalueringen af evidensbaseret praksis i arbejdet med alvorlige adfærdsproblemer blandt børn og unge.

Det ved vi om - anvendelse af forskningsbaseret viden i skolen

af Terje Ogden

Der bruges rigtig mange ressourcer på udviklings- og forskningsprojekter i skolen, som har potentiale til at forbedre skolens praksis for elever og de professionelle. Ofte viser det sig desværre, at projekterne ikke får den ønskede effekt på sigt, og at den viden, der genereres i forskningen, ikke anvendes i skolen. Der synes altså at være et gab mellem praksis og forskning. Øget brug af forskningsbaseret viden i skolen forudsætter, at den opleves som forståelig og relevant, og det har denne bog til hensigt at gøre noget ved. Her beskrives, hvad der forskes i i skoleverdenen, og hvordan skoler og lærere med fordel kan anvende forskningsbaseret viden i deres arbejde. Det undersøges også, hvilke forhold der hæmmer eller fremmer mobilisering af viden i skolen. Bogen er skrevet af Terje Ogden, der er seniorforsker ved Nasjonalt Utviklingssenter for barn og unge og tidligere professor ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo. Om serien Serien 'Det ved vi om' består af en række praksisrettede og konkrete publikationer, der bibringer viden om aktuelle udfordringer for dagens skole. Serien præsenterer aktuelle pædagogiske temaer med det formål at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af skolen lettere tilgængelig for pædagoger, lærere og ledere. Seriens mål er at øge sandsynligheden for, at denne viden anvendes.