Synets teologi forside

Synets teologi

Synets teologi forside
Forfatter:
Originalsprog:
Dansk
Sider:
272
Omslag:
Hæftet
Forlag:
ISBN13:
9788741006116

Med udgangspunkt i vor tids ekspanderende billedkultur formuleres en synsteologi og et opgør med den ikonoklastiske arv fra reformationens billedstormere.

”En ypperlig teolog, men også en fremragende formidler. Det svære stof bliver fængslende og lettilgængeligt… Man ser bedre efter at have lånt Svend Bjergs øjne.” – Politiken.

Forhandler Pris Forsendelse Samlet pris Køb her
Indlæser opdaterede priser
Bogreolen 299,95 29,95 329,90
Arnold Busck 359,95 19,00 378,95

Af samme forfatter

Det evige i det flygtige

af Svend Bjerg

Personligt og engageret "genbeskriver" Svend Bjerg kristendommens begreber og univers for det moderne menneske. Han fører læseren gennem alle livets faser og større forhold; fødsel, kærlighed, skyld, bøn, arbejde og død, og han diskuterer emner som ægteskabelig kærlighed og skilsmisse og udlægger Fadervor, så enhver kan forstå og mærke ordene, som vi alle kan udenad, men måske mangler indsigten i. Han "gentilbyder" kristendommen som en eksistentiel ramme for det moderne, søgende menneske, som leder efter livets store mening.

Tro og erfaring

af Svend Bjerg

Serie: Teologisk serie Kan man erfare Gud? Ja, det er muligt i troens erfaring, viser Svend Bjerg i denne bog. Gennem fortællinger, billeder, musik og dans forvandles oplevelser til erfaring. Troen undergår en lignende metamorfose. Den begynder med oplevelser og slutter med erfaring. I tre kapitler demonstrerer Svend Bjerg, hvordan troen genbeskriver livet, så det får et overskud af liv. Forfatteren udfolder gennem litterære eksempler den bibelske vision af, at troen erfarer alt som nyt. Troen vender op og ned på forholdet mellem virkelighed og mulighed. Bogen tegner først et billede af dansk erfaringsteologi fra Grundtvig til Løgstrup. Og den ender med en skitse af gudserfaringerne i nye danske salmer.

Profane prædikener

af Svend Bjerg

Profane prædikener fortæller om det eksistentielle i vores liv: om latter og gråd, om glæde og tvivl, om fællesskab og ensomhed, om humor og ømhed, om sorg og sørgmodighed, om børn af vind - og om Gud, som er i alt det, der ingenting er. Her går hverdagen sin gang med overraskende erfaringer af den anden verden. »Troen gør alt nyt. Denne mulighed skal en prædiken gribe. Prædikenen skal forny verden eller rettere vores forhold til verden. Den skal lære os at lytte, undres, tvivle, føle og se, at bede, velsigne, lovsynge og tro. Prædikenen skal give os smagsprøver på Guds rige, så vi sanser evangeliet med krop og sind. Denne respektindgydende opgave tager jeg fat på i de følgende profane prædikener .« - fra bogens forord »Forunderligt opbyggelige. Anbefales syge som raske på det varmeste.« - Johannes Møllehave, Kristeligt Dagblad »Svend Bjergs prædikener er ikke bare klar formidling, men også begavet fortolkning, der formår at åbne de gamle tekster ... Bjergprædikener på toppen« - Lars Sandbeck, Politiken

Sakrale prædikener

af Svend Bjerg

Sakrale prædikener er en åben bog, den inddrager sin læser i fundamentale, eksistentielle overvejelser og samtidig er det en bog, der åbner de evangeliske fortællinger – også de vrangvillige og de vanskelige. »Jeg har ikke læst bedre prædikener i årevis, jo forresten, det var i 2008, og det var Profane prædikener, også af Svend Bjerg ... Her i avisen giver vi ikke stjerner og hjerter, men bogen står til seks præstekraver - køb og læs!« Johannes Møllehave, Kristeligt Dagblad »Det her er prædikekunst ... Sakrale prædikener er simpelthen et smukt vidnesbyrd om en teologisk eksistens. Her læser man prædikener, der tager én med ind i hverdagens rum, og man er i selskab med et menneske, som tør pege på alle tingene i stuen. Se det billede, hør den musik, læs den bog, lyt dog til det menneske, vedkend dig dog dine tanker, le, grin, græd ... Svend Bjerg når så langt ind i plet, at jeg undrer på, om denne prædikensamling mon ikke kan gå hen og sprænge tiden og blive et vidnesbyrd om, hvordan vi troede, tænkte og formulerede os i begyndelsen af det 21.århundrede.« Peter Skov-Jakobsen, Folkekirken, København »Svend Bjergs nye prædikensamling Sakrale prædikener er forrygende. Hvor kan han dog fortælle, fabulere, associere, lege med ordene, lege med os, lade tanker flyve - og alligevel lande med benene solidt plantet i en klokkeklar evangelisk forkyndelse.« Eva Holmegaard Larsen, Dansk Kirketidende

Profane prædikener

af Svend Bjerg

Prædikenen skal give os smagsprøver på Guds rige, så vi sanser evangeliet med krop og sind.

Sakrale prædikener

af Svend Bjerg

Prædikener der åbner de evangeliske fortællinger – også de vrangvillige og de vanskelige

Tro og erfaring

af Svend Bjerg

I tre kapitler demonstreres, hvordan troen genbeskriver livet, så det får et overskud af liv.

Gud først og sidst

af Svend Bjerg

Den første samlede fremstilling af N.F.S. Grundtvigs dogmatik, sådan som den kan læses ud af hans sene værk fra 1855-61 Den christelige Børnelærdom.

Karen Blixens teologi

af Svend Bjerg

I sine fortællinger gør Karen Blixen ofte brug af centrale bibelske fortællinger, der indføres kontrapunktisk til hendes egne fortællinger. Svend Bjerg viser, hvorledes fx ”Babettes Gæstebud” ironisk og humoristisk spiller på den bibelske sidste nadver. Via eksempellæsninger viderefører og eksemplificerer Svend Bjerg tesen om transfiguration.

Karen Blixens teologi

af Svend Bjerg

Svend Bjerg sætter i Karen Blixens teologi bl.a. fokus på fortællingen som ”metafysisk” genre og på teologiske temaer som f.eks. syndefaldet, menneskets bestemmelse, Gud som den store kunstner (der på én gang er Gud og djævel) samt på stedfortrædelsen. I sine fortællinger gør Karen Blixen ofte brug af centrale bibelske fortællinger, der anvendes kontrapunktisk til den egentlige fortælling.