Mod Apion forside

Mod Apion

Oversættelse, indledning og noter af Niels Henningensen

Mod Apion forside
Forfatter:
Originalsprog:
Dansk
Sider:
216
Omslag:
Hæftet
Forlag:
ISBN13:
9788741000947

Mod Apion adskiller sig fra alle andre skrifter, vi har overleveret fra Antikken, ved sit særlige indhold og formål, der gør det til en unik kilde. Den jødiske historieskriver Flavius Josefus har i dette sit sidste værk (på græsk) fra omkring 100 evt. præsenteret læserne i Romerriget for et forsvar for det jødiske folk med dets egenartede historie og religion. Det er skrevet dels som Josefus’ svar og modangreb på en række antijødiske skribenter gennem tiden, heriblandt titlens Apion, dels som en begejstret indføring i jødedommen og den på Moselovene baserede fromhed.

Den dramatiske – og for jøderne traumatiske – baggrund for hele Josefus’ forfatterskab var den jødisk-romerske krig 66-74 evt. med ødelæggelsen af templet i Jerusalem til følge, som skildret af Josefus i hans første værk. Josefus’ efterfølgende storværk skulle tjene til at oplyse omverdenen om jødernes historie lige fra de bibelske tider frem til krigsudbruddet, men var til Josefus’ skuffelse blevet negativt modtaget, og Mod Apion er derfor tillige Josefus’ indlæg i denne ‘historikerstrid’. Bag om dette læser man imidlertid Josefus’ forsøg på at formidle og forsone mellem romere og jøder – mellem Magtens folk og Pagtens folk.

Mod Apion rummer et væld af oplysninger og referencer, og nærværende udgave er derfor grundigt forsynet med noter. Den indeholder som appendiks endvidere udvalgte tekster af Filon og Tacitus i oversættelse.

Forhandler Pris Forsendelse Samlet pris Køb her
Indlæser opdaterede priser
Plusbog 99,00 0,00 99,00
iMusic 87,00 29,00 116,00
Bogreolen 97,95 29,95 127,90
CDON 100,00 29,00 129,00
Gucca 99,95 39,95 139,90
Bog&Idé 249,95 19,95 269,90

Af samme forfatter

Mod Apion

af Flavius Josefus

Mod Apion adskiller sig fra alle andre skrifter, vi har overleveret fra Antikken, ved sit særlige indhold og formål, der gør det til en unik kilde. Den jødiske historieskriver Flavius Josefus har i dette sit sidste værk (på græsk) fra omkring 100 evt. præsenteret læserne i Romerriget for et forsvar for det jødiske folk med dets egenartede historie og religion. Det er skrevet dels som Josefus’ svar og modangreb på en række antijødiske skribenter gennem tiden, heriblandt titlens Apion, dels som en begejstret indføring i jødedommen og den på Moselovene baserede fromhed.

Den jødiske krig

af Flavius Josefus

""Den jødiske krig"", der her foreligger på dansk ved Erling Harsberg, er et af de mest fascinerende værker, vi har fra antikken. Det er også et af de mest informative. Flavius Josefus var selv jøde og havde deltaget i krigen mod romerne. Senere slog han sig ned i Rom, hvor han nød kejserfamiliens gunst og skrev sine værker. ""Den jødiske krig"" blev til i løbet af 70""erne, og Josefus opruller i sit værk et væld af store og små begivenheder: templets brand, belejringen af Masada, det kollektive selvmord på Masada, de fortvivlede mødres gruopvækkende handlinger i det sultende Jerusalem, og den religiøse fanatismes terroristiske udslag. Han skildrer også Herodes den Stores historie, de forskellige retninger indenfor jødedommen og templet, som det så ud i al sin pragt før branden. Her er tale om en enestående øjenvidneskildring af forholdene i den jødiske verden på et tidspunkt, hvor kristendommen endnu var en spæd sekt. Flavius Josefus levede fra år 37-100 e.Kr. og var oprindeligt præst i Jerusalem. Under den store krig mod Rom (66-74 e.Kr.) kæmpede han mod romerne, men måtte overgive sig og kom i romersk fangenskab. Senere skabte han sit omfangsrige forfatterskab, der ud over ""Den Jødiske Krig"" også omfatter det monumentale værk Antiquitates Judaicae (Jødernes Historie), der skildrer jødisk historie frem til krigens udbrud i 66 e.Kr.

Mod Apion

af Flavius Josefus

Mod Apion adskiller sig fra alle andre skrifter, vi har overleveret fra Antikken, ved sit særlige indhold og formål, der gør det til en unik kilde. Den jødiske historieskriver Flavius Josefus har i dette sit sidste værk (på græsk) fra omkring 100 evt. præsenteret læserne i Romerriget for et forsvar for det jødiske folk med dets egenartede historie og religion. Det er skrevet dels som Josefus’ svar og modangreb på en række antijødiske skribenter gennem tiden, heriblandt titlens Apion, dels som en begejstret indføring i jødedommen og den på Moselovene baserede fromhed.