Ustyrlige sønner forside

Ustyrlige sønner

Ustyrlige sønner forside
Forfatter:
Originalsprog:
Dansk
Sider:
84
Omslag:
Indbundet
Forlag:
ISBN13:
9788741000756

Jens Blendstrup har begået en forunderlige og fornøjelig gendigtning af et stykke gammel testamente, som du med stor sandsynlighed ikke har liggende i dit bagkatalog. Og Mette Marcussen har leveret en bragende og betagende billedside.

I mørkekammeret står Gud med sin fikservæske. Vi inviteres med ind, når Gud fremkalder menneskene og menneskenes historier. Han dypper dem og hænger dem til tørre på en snor, mens evighedens ur tikker i baggrunden. Man aner at skraldespanden er fyldt med ukendte historier, der ikke duede. Men nogle af de mest grumme og gakkede fandt alligevel deres vej frem til menneskenes børn.

Hvad nu hvis Gud har fremkaldt verden helt forkert? Hvad nu hvis Gud sjuskede lidt, da han skulle vælge hvilke fortællinger, der skulle udfoldes og hvilke der skulle ende i skraldespanden?

Forhandler Pris Forsendelse Samlet pris Køb her
Indlæser opdaterede priser
Bogreolen 208,95 19,95 228,90
Plusbog 229,95 0,00 229,95
iMusic 206,00 29,00 235,00
CDON 225,00 29,00 254,00
Gucca 219,95 39,95 259,90
Arnold Busck 269,95 19,00 288,95
Bog&Idé 269,95 19,95 289,90

Af samme forfatter

Kolumbus Kristensen rykker ud

af Jens Blendstrup

Svend-Svends gode ven Kolumbus Kristensen er virkelig fuld af gode ideer. En af dem er 'Risskov opdagelsesklub', som skal ud og kortlægge og opdage Risskov. - Ikke bare lige kvarteret omkring Blåmunkevej - nej, de skal også ud og se på den gamle del af byen, hvor de indfødte Risskov-beboere bor, som ikke er ret glade for alle de nye tilflyttere til byen. Nu vil Svend-Svend, Kolumbus og vennerne fra 3. A finde ud af, hvad det er for hemmeligheder, de gamle Risskov-beboere gemmer på - så det kan godt blive farligt ... Svend-Svend fortæller også om fødselsdagsfesten hos Sjangri Lajla, om dengang de mødte lokumsmanden dybt inde i rørene under skøjtebanen, om dengang Kolumbus gav ham en gratis behandling med forelskelsesmaskinen ("Ved hjælp af denne maskine får du op til 20 sugemærker på halsen, og dermed stiger du ultimum 45 procent på det globale kæreste marked"), om dengang Sussi Solstråle brød i brand - og mange andre blendstrupske skrøner.

Kolumbus Kristensen rykker ud

af Jens Blendstrup

"Svend-Svends gode ven Kolumbus Kristensen er virkelig fuld af gode ideer. En af dem er 'Risskov opdagelsesklub', som skal ud og kortlægge og opdage Risskov. - Ikke bare lige kvarteret omkring Blåmunkevej - nej, de skal også ud og se på den gamle del af byen, hvor de indfødte Risskov-beboere bor, som ikke er ret glade for alle de nye tilflyttere til byen. Nu vil Svend-Svend, Kolumbus og vennerne fra 3. A finde ud af, hvad det er for hemmeligheder, de gamle Risskov-beboere gemmer på - så det kan godt blive farligt ... Svend-Svend fortæller også om fødselsdagsfesten hos Sjangri Lajla, om dengang de mødte lokumsmanden dybt inde i rørene under skøjtebanen, om dengang Kolumbus gav ham en gratis behandling med forelskelsesmaskinen (""Ved hjælp af denne maskine får du op til 20 sugemærker på halsen, og dermed stiger du ultimum 45 procent på det globale kæreste marked""), om dengang Sussi Solstråle brød i brand - og mange andre blendstrupske skrøner."

Kokseby. Det røde tårns venner

af Jens Blendstrup

I Kokseby bor Wilma og hendes venner Jonas, Johanna, Kajsa og Franko. Wilma er god til at finde på, hvad de skal lave, og de bryder ind i den gamle Basta-fabrik, der har stået tom i mange, mange år. Det bliver begyndelsen på klubben Det røde tårns venner. En klub, der skal opklare forbrydelser og afsløre grusomme hemmeligheder i pendlerbyen Kokseby. LIX: 22 8-11 år

Kokseby. Den skjulte diamant

af Jens Blendstrup

I Kokseby får klubben Det røde tårns venner sin sag for med en bedemand, som pludselig dukker op på Kokseby Plejehjem med gode tilbud på kister, samtidig med at der forsvinder penge fra de gamle på plejehjemmet. Lige en sag for Wilma og vennerne! LIX: 21

Kokseby. Smuglerne fra Hong Kong

af Jens Blendstrup

I Kokseby får klubben Det røde tårns venner atter en sag for, denne gang er der tale om smuglere på et skib fra Kina. Men hvad er der i kasserne fra skibets last, og hvad er det for en lille spøgelsesabe, der bliver ved med at følge efter Susi? En ny sag for Wilma og vennerne!

Kokseby. Sodavandsmysteriet

af Jens Blendstrup

I Kokseby får klubben Det røde tårns venner involveres i endnu en sag, da klovnen Knalde fra sodavandsfabrikken Piil og Palle pludselig dukker op på  skolen. Hvad er der med de sodavand,og hvorfor bliver lille Jonas så underlig? En ny sag for Wilma og vennerne! Sidste bog i serien om Kokseby. Lix: 27

Gud taler ud

af Jens Blendstrup

-

Gud taler ud

af Jens Blendstrup

”Gud” kalder familien deres mandlige overhoved, og på mange måder opfører han sig også som en sådan. Overdådigt nådigt og overdådigt grumt. Gud bor i parcelhus i Risskov med sin kone, den svenskfødte Gerd Lillian, og deres fire sønner. Den yngste af dem, som i enkelte scener navngives Jens, har nu skrevet denne roman om sin far. Og det er, som han selv udtrykker det, blevet en bog, hvor Gud går igen på det groveste - og tysteste. Det er en bog uden regnskaber, der skal gøres op. En forunderlig uforbeholden fremlæggelse, hvor der alligevel tales helt lige ud af posen. Det er også et stykke ømt og grumt parcelhusdanmarkshistorie, hvor man drømmer om egen jord under egne negle og et familieliv der bare kører. GUD TALER UD blev modtaget med strålende anmeldelser ved udgivelsen i 2004: "Man kunne citere længe og langt fra dette genistykke af en bog." – Erik Skyum-Nielsen, Information "En søn har leveret et portræt af sin far, der vil noget og kan noget. Resultatet kalder på absolut og entydig respekt." – Leonora Christina Skov, Politiken  

Pludselig flæben

af Jens Blendstrup

Gråden er det samlende motiv. Scenen er ofte parcelhuse i danske forstadskvarterer, aktørerne ofte mænd og kvinder, som befinder sig i absurde situationer: Som Anna og Tage, der finder et hul i muren bag køleskabet. Et mærkeligt hul, som suger ting til sig og ikke kan mures til. Selv mursten suges ind. Og så må de ringe efter en professionel hulmand. »Vi går ind ad det vindue. Vi kan ikke lade være. Vi dumper lige ind. Og finder mirakuløst en Anna og Tage Klausen hjemme. Ah, liv. Liv, liv, liv. Mennesker i modlys mellem vægge beklædt med grønne kakler. Tage og Anna Klausen. De sidder i deres køkken. En tekande står og summer. Hvad foretager de sig? Anna kigger væk. Det er ikke til at se, hvad hun laver. Hun virker ukoncentreret. Tage derimod virker koncentreret. Tage laver fodgymnastik på en særlig sokkel, han har konstrueret. Han har set et program, der opfordrer folk til tredive minutters gymnastik hver dag. Det er Anna, der åbner munden først. - Det var da mærkeligt. Det var dog helt utroligt besynderligt … nej for pokker da … det var da mærkeligt.« »Blændende Blendstrup (...) Jens Blendstrups vanvittigt morsomme stemme har også en mørkere tone, som gennemstrømmer hans ny novellesamling Pludselig flæben.« – Ide Hejlskov Larsen, Kristeligt Dagblad »Latter og gråd de vandrer til hobe i Jens Blendstrups barokke og absurde noveller, som sprudler af tragikomisk humor, når de er bedst (...) Det stærke ved Blendstrups noveller er, at han med en surrealistisk drejning kan behandle alvorlige eksistentielle problemer og forholdet mellem mennesker på en helt original måde." – Lars Handesten, Berlingske Tidende      

Gud taler ud

af Jens Blendstrup

”Gud” kalder familien deres mandlige overhoved, og på mange måder opfører han sig også som en sådan. Overdådigt nådigt og overdådigt grumt. Gud bor i parcelhus i Risskov med sin kone, den svenskfødte Gerd Lillian, og deres fire sønner. Den yngste af dem, som i enkelte scener navngives Jens, har nu skrevet denne roman om sin far. Og det er, som han selv udtrykker det, blevet en bog, hvor Gud går igen på det groveste - og tysteste. Det er en bog uden regnskaber, der skal gøres op. En forunderlig uforbeholden fremlæggelse, hvor der alligevel tales helt lige ud af posen. Det er også et stykke ømt og grumt parcelhusdanmarkshistorie, hvor man drømmer om egen jord under egne negle og et familieliv der bare kører. GUD TALER UD blev modtaget med strålende anmeldelser ved udgivelsen i 2004: "Man kunne citere længe og langt fra dette genistykke af en bog." – Erik Skyum-Nielsen, Information "En søn har leveret et portræt af sin far, der vil noget og kan noget. Resultatet kalder på absolut og entydig respekt." – Leonora Christina Skov, Politiken  

Gud taler ud

af Jens Blendstrup

”Gud” kalder familien deres mandlige overhoved, og på mange måder opfører han sig også som en sådan. Overdådigt nådigt og overdådigt grumt. Gud bor i parcelhus i Risskov med sin kone, den svenskfødte Gerd Lillian, og deres fire sønner. Den yngste af dem, som i enkelte scener navngives Jens, har nu skrevet denne roman om sin far. Og det er, som han selv udtrykker det, blevet en bog, hvor Gud går igen på det groveste - og tysteste. Det er en bog uden regnskaber, der skal gøres op. En forunderlig uforbeholden fremlæggelse, hvor der alligevel tales helt lige ud af posen. Det er også et stykke ømt og grumt parcelhusdanmarkshistorie, hvor man drømmer om egen jord under egne negle og et familieliv der bare kører. GUD TALER UD blev modtaget med strålende anmeldelser ved udgivelsen i 2004: "Man kunne citere længe og langt fra dette genistykke af en bog." – Erik Skyum-Nielsen, Information "En søn har leveret et portræt af sin far, der vil noget og kan noget. Resultatet kalder på absolut og entydig respekt." – Leonora Christina Skov, Politiken  

Bombaygryde

af Jens Blendstrup

En sen aften i 1987 sidder Leif på 18 år og spiller matador med sin far Uff'. Leif taber. Og det får store konsekvenser, for som spillets vinder bestemmer Uff', at Leif skal i trøjen, selvom han har trukket frinummer. Ja, faktisk har han allerede meldt Leif til marineinfanteriet på Bornholm. Men under en øvelse kommer Leifs deling ud for en ulykke. Han knækker og indlægges på militærpsykiatrisk. Og deserterer, da han udskrives.   Pressen skriver: »Vi skal kun to punktummer og tre linjer ind i romanen, før Jens Blendstrup med al tydelighed understreger og fornyer sit ry som en uforudsigelig humorist med sans for livets grotesker … en komisk roman med en særegen tone, psykologisk skarphed og satirisk bid.« – Klaus Rothstein, Weekendavisen   »Blendstrups beskrivelse af en skrøbelig, ung mands gradvise forsvinden ind i søvnløshedens psykose er fabelagtig, netop fordi han holder fortællingen i et stramt distanceret og humoristisk greb, som ikke forhindrer at alvoren, meningsløsheden og livskrisen bliver reel for læseren.« ***** – Mai Misfeldt, Berlingske Tidende   »Blendstrups kunstnerroman kommer fremragende i hus … Hvor Rilke lod sin melankolsk forfinede unge Malte gå rundt i Paris, og Proust lod sin Marcel gå gennem salonerne, før han indså, at han var kunstner, er det Blendstrups fortjeneste som en ny, genopstanden og nyrenoveret Gustav Wied at lade den vege, følsomme og dog sært robuste skriverkarl Leif gennemgå skærsilden på bornholmerfærgen ' Jens Kofoed', i villaen lidt uden for Århus, i Nyhavn, på Almegårds Kaserne på Bornholm, og på de lokale diskoteker.« ***** – Mikkel Bruun Zangenberg, Politiken   »Bombaygryde bærer Blendstrup-brandet: En svært festlig blanding af galskab og gammelmodighed i prosaen.« **** – Jon Helt Haarder, Jyllands-Posten  

Laterna vagina, nyk

af Jens Blendstrup

Man kommer hjem fra arbejde, og ens mand ligger i indkørslen med syltetøj om munden. Hvad er han så? Han er et pindsvin, der er blevet kørt over. Og han kan blandt andet også være en sko - som titlen på den novelle lyder - men så sandelig også kvindens mand. Han er gal på den barske og rørende og selvfølgelige måde, som gør Blendstrups danskere så overraskende og skægge at læse om.

Bombaygryde

af Jens Blendstrup

En sen aften i 1987 sidder Leif på 18 år og spiller matador med sin far Uff'. Leif taber. Og det får store konsekvenser, for som spillets vinder bestemmer Uff', at Leif skal i trøjen, selvom han har trukket frinummer. Ja, faktisk har han allerede meldt Leif til marineinfanteriet på Bornholm. Men under en øvelse kommer Leifs deling ud for en ulykke. Han knækker og indlægges på militærpsykiatrisk. Og deserterer, da han udskrives.Pressen skriver:»Vi skal kun to punktummer og tre linjer ind i romanen, før Jens Blendstrup med al tydelighed understreger og fornyer sit ry som en uforudsigelig humorist med sans for livets grotesker … en komisk roman med en særegen tone, psykologisk skarphed og satirisk bid.«– Klaus Rothstein, Weekendavisen»Blendstrups beskrivelse af en skrøbelig, ung mands gradvise forsvinden ind i søvnløshedens psykose er fabelagtig, netop fordi han holder fortællingen i et stramt distanceret og humoristisk greb, som ikke forhindrer at alvoren, meningsløsheden og livskrisen bliver reel for læseren.«***** – Mai Misfeldt, Berlingske Tidende»Blendstrups kunstnerroman kommer fremragende i hus … Hvor Rilke lod sin melankolsk forfinede unge Malte gå rundt i Paris, og Proust lod sin Marcel gå gennem salonerne, før han indså, at han var kunstner, er det Blendstrups fortjeneste som en ny, genopstanden og nyrenoveret Gustav Wied at lade den vege, følsomme og dog sært robuste skriverkarl Leif gennemgå skærsilden på bornholmerfærgen ' Jens Kofoed', i villaen lidt uden for Århus, i Nyhavn, på Almegårds Kaserne på Bornholm, og på de lokale diskoteker.«***** – Mikkel Bruun Zangenberg, Politiken»Bombaygryde bærer Blendstrup-brandet: En svært festlig blanding af galskab og gammelmodighed i prosaen.«**** – Jon Helt Haarder, Jyllands-Posten

Gud taler ud

af Jens Blendstrup

”Gud” kalder familien deres mandlige overhoved, og på mange måder opfører han sig også som en sådan. Overdådigt nådigt og overdådigt grumt. Gud bor i parcelhus i Risskov med sin kone, den svenskfødte Gerd Lillian, og deres fire sønner. Den yngste af dem, som i enkelte scener navngives Jens, har nu skrevet denne roman om sin far. Og det er, som han selv udtrykker det, blevet en bog, hvor Gud går igen på det groveste - og tysteste. Det er en bog uden regnskaber, der skal gøres op. En forunderlig uforbeholden fremlæggelse, hvor der alligevel tales helt lige ud af posen. Det er også et stykke ømt og grumt parcelhusdanmarkshistorie, hvor man drømmer om egen jord under egne negle og et familieliv der bare kører. GUD TALER UD blev modtaget med strålende anmeldelser ved udgivelsen i 2004: "Man kunne citere længe og langt fra dette genistykke af en bog." – Erik Skyum-Nielsen, Information "En søn har leveret et portræt af sin far, der vil noget og kan noget. Resultatet kalder på absolut og entydig respekt." – Leonora Christina Skov, Politiken

Pludselig flæben

af Jens Blendstrup

Gråden er det samlende motiv. Scenen er ofte parcelhuse i danske forstadskvarterer, aktørerne ofte mænd og kvinder, som befinder sig i absurde situationer: Som Anna og Tage, der finder et hul i muren bag køleskabet. Et mærkeligt hul, som suger ting til sig og ikke kan mures til. Selv mursten suges ind. Og så må de ringe efter en professionel hulmand.”Vi går ind ad det vindue. Vi kan ikke lade være. Vi dumper lige ind. Og finder mirakuløst en Anna og Tage Klausen hjemme. Ah, liv. Liv, liv, liv. Mennesker i modlys mellem vægge beklædt med grønne kakler. Tage og Anna Klausen. De sidder i deres køkken. En tekande står og summer. Hvad foretager de sig? Anna kigger væk. Det er ikke til at se, hvad hun laver. Hun virker ukoncentreret. Tage derimod virker koncentreret. Tage laver fodgymnastik på en særlig sokkel, han har konstrueret. Han har set et program, der opfordrer folk til tredive minutters gymnastik hver dag.Det er Anna, der åbner munden først.- Det var da mærkeligt. Det var dog helt utroligt besynderligt … nej for pokker da … det var da mærkeligt.” "Blændende Blendstrup (...) Jens Blendstrups vanvittigt morsomme stemme har også en mørkere tone, som gennemstrømmer hans ny novellesamling Pludselig flæben."- Ide Hejlskov Larsen, Kristeligt Dagblad "Latter og gråd de vandrer til hobe i Jens Blendstrups barokke og absurde noveller, som sprudler af tragikomisk humor, når de er bedst (...) Det stærke ved Blendstrups noveller er, at han med en surrealistisk drejning kan behandle alvorlige eksistentielle problemer og forholdet mellem mennesker på en helt original måde."- Lars Handesten, Berlingske Tidende

Bombaygryde, pb

af Jens Blendstrup

En sen aften i 1987 sidder Leif på 18 år og spiller matador med sin far Uff'. Leif taber. Og det får store konsekvenser, for som spillets vinder bestemmer Uff', at Leif skal i trøjen, selvom han har trukket frinummer. Ja, faktisk har han allerede meldt Leif til marineinfanteriet på Bornholm. Men under en øvelse kommer Leifs deling ud for en ulykke. Han knækker og indlægges på militærpsykiatrisk. Og deserterer, da han udskrives.   Pressen skriver: »Vi skal kun to punktummer og tre linjer ind i romanen, før Jens Blendstrup med al tydelighed understreger og fornyer sit ry som en uforudsigelig humorist med sans for livets grotesker … en komisk roman med en særegen tone, psykologisk skarphed og satirisk bid.« – Klaus Rothstein, Weekendavisen   »Blendstrups beskrivelse af en skrøbelig, ung mands gradvise forsvinden ind i søvnløshedens psykose er fabelagtig, netop fordi han holder fortællingen i et stramt distanceret og humoristisk greb, som ikke forhindrer at alvoren, meningsløsheden og livskrisen bliver reel for læseren.« ***** – Mai Misfeldt, Berlingske Tidende   »Blendstrups kunstnerroman kommer fremragende i hus … Hvor Rilke lod sin melankolsk forfinede unge Malte gå rundt i Paris, og Proust lod sin Marcel gå gennem salonerne, før han indså, at han var kunstner, er det Blendstrups fortjeneste som en ny, genopstanden og nyrenoveret Gustav Wied at lade den vege, følsomme og dog sært robuste skriverkarl Leif gennemgå skærsilden på bornholmerfærgen ' Jens Kofoed', i villaen lidt uden for Århus, i Nyhavn, på Almegårds Kaserne på Bornholm, og på de lokale diskoteker.« ***** – Mikkel Bruun Zangenberg, Politiken   »Bombaygryde bærer Blendstrup-brandet: En svært festlig blanding af galskab og gammelmodighed i prosaen.« **** – Jon Helt Haarder, Jyllands-Posten  

Luskefisefortællinger

af Jens Blendstrup

Luskefisefortællinger er Jens Blendstrups falske historier fra en sand barndom – en bevægende og rablende morsom skildring af en opvækst i et villakvarter i 70erne. Vi møder vennerne Neger Thomas, Klunke og Mumi, den snusfornuftige lærerinde fru Granat og den lidt skræmmende fru Fedesen med sit fristed. Vi mærker de glohede asfaltveje, lattergassen i tandlægestolen og ikke mindst den lurende skræk for atomudslip, for de sindssyge fra galeanstalten, for puberteten og alt det andet, der er så svært at forstå. Pressen skriver: »Jens Blendstrup er stærkt tilbage med en samling rundtossede barndomserindringer. « ***** – Frank Sebastian Hansen, Ekstra Bladet »Jens Blendstrup gennemskriver en almindelig, gakket opvækst med suverænt dobbeltgreb om både voksent og barnligt. « ***** – Søren Kassebeer, Berlingske » … en hvirvel af vild, befriet lystighed, der hujende og skogrende jager gennem læserens sind.« **** – Jens Henneberg, Nordjyske Stifttidende »Der er storartet komik i Blendstrups stramt komponerede røverhistorier fra forfatterens barndom.« **** – Lilian Munk Rösing, Politiken » … i Luskefisefortællinger er der tale om en vedkommende, varm og skarp indlevelse i det at være barn og det at vokse fra barndommen.« – Line Rasmussen, Børsen »Jens Blendstrup er en poetisk stand up'er, der kan ramme, så det svi'er - og er en svir - i de korte magiske glimt fra barndommen i Risskov nord for Aarhus.« – Bo Bjørnvig, Weekendavisen »Jens fortæller og digter med stor ynde, store støvletramp og en grundsikkerhed på, at ting bør huskes for det, de kan fortolkes som. "Luskefisefortællinger" (fantastisk titel, i øvrigt) giver god grund til at elske memoirelitteratur.« ****** – Femina  

Luskefisefortællinger

af Jens Blendstrup

LUSKEFISEFORTÆLLINGER følger op på successen GUD TALER UD. Igen har Jens Blendstrup komponeret frit over sin egen historie og fortæller om barndommen i en bog, der også kunne bære titlen Once upon a time in a Villakvarter. Vi møder vennerne Neger Thomas og Klunke og Mumi, den snusfornuftige lærerinde fru Granat, den lidt skræmmende fru Fedesen og hendes fristed. Vi mærker de glohede asfaltveje, lattergassen i tandlægestolen og ikke mindst den lurende skræk for atomudslip, de sindssyge fra galeanstalten, puberteten og alt det andet, der er så svært at forstå.

Gud taler ud, hb

af Jens Blendstrup

”Gud” kalder familien deres mandlige overhoved, og på mange måder opfører han sig også som en sådan. Overdådigt nådigt og overdådigt grumt. Gud bor i parcelhus i Risskov med sin kone, den svenskfødte Gerd Lillian, og deres fire sønner. Den yngste af dem, som i enkelte scener navngives Jens, har nu skrevet denne roman om sin far. Og det er, som han selv udtrykker det, blevet en bog, hvor Gud går igen på det groveste - og tysteste. Det er en bog uden regnskaber, der skal gøres op. En forunderlig uforbeholden fremlæggelse, hvor der alligevel tales helt lige ud af posen. Det er også et stykke ømt og grumt parcelhusdanmarkshistorie, hvor man drømmer om egen jord under egne negle og et familieliv der bare kører. GUD TALER UD blev modtaget med strålende anmeldelser ved udgivelsen i 2004: "Man kunne citere længe og langt fra dette genistykke af en bog." – Erik Skyum-Nielsen, Information "En søn har leveret et portræt af sin far, der vil noget og kan noget. Resultatet kalder på absolut og entydig respekt." – Leonora Christina Skov, Politiken  

Slagterkoner og bagerenker

af Jens Blendstrup

Slagterkoner og bagerenker er en stor, humoristisk og dybsindig samtidsroman om en helt almindelig ualmindelig mands livtag med tilværelsen. Jørgen Usse Gravesen er 52 og elmontør. Alting går godt. Han har hus. Han har have. Han har kone. Han har bil. Han har drømme. Og han har arbejde hos Due-El. Men efter 22 år uden en sygedag mister han pludselig jobbet. Han må vige pladsen for polske elektrikere. Uden arbejde er Jørgen forsvarsløs. Han kæmper for at holde fast. Men Jørgen er mester i at træffe dårlige valg, og efterhånden begynder det, som han har bygget op, at smuldre. . Pressen skriver: »en stærk og underspillet roman om arbejdsløshed og selvdestruktion. […] på sin egen blendstrupske måde gribende og foruroligende læsning. […] Ingen dansk forfatter kan nemlig som Blendstrup skildre de skæve eksistenser med et hjertevarmt strejf af humor. […] Det er den samme skønne burleske tone, som kendetegner Blendstrups originale skildring af Jørgen. […] vidunderligt fabulerende stil […] en gakket, men indfølt og nuanceret skildring.« ***** – Svend Skriver, Kristeligt Dagblad »Jens Blendstrup har skrevet en uendelig sjov […] roman om en elmontør, som det ikke går så godt for. […] en af Danmarks uden tvivl sjoveste forfattere. […] et portræt af Danmark i dag. […] sensibelt og humoristisk blik« **** – Mikkel Krause Frantzen, Politiken »Blendstrups skildring af den lille mands deroute er […] tragikomisk, og netop denne dobbelthed både rører og morer […] underholdende roman« **** – Preben Rasmussen, Fyens Stiftstidende »Ledighed bliver til liderlighed i Jens Blendstrups lange, gode roman om arbejdsløse Jørgen.« ***** – Søren Kassebeer, Berlingske »Elektrisk menneskelighed […] Slagterkoner og bagerenker (en prægtig titel) er en globaliseringstragedie forklædt som provinskomedie. […] meget til fælles med Erlend Loe […] en idérig forfatter« – Klaus Rothstein, Weekendavisen »Stilen er umiskendeligt Blendstrupsk med den satiriske tone og den store kærlighed til trivialiteternes klichéfulde univers. Som altid demonstrerer forfatteren et uhørt øre for det talte sprog og et gavtyveagtigt blik for alt det, personerne selv overser i deres mangel på selvindsigt.« **** – Anne Skov Thomsen, Nordjyske Stiftstidende

Slagterkoner og bagerenker

af Jens Blendstrup

Jørgen Usse Gravesen er 52 og elmontør. Alting går godt. Han har  hus. Han  har have. Han har kone. Han har bil. Han har drømme. Og han har arbejde hos Due-El. Men efter 22 år uden en sygedag mister han pludselig jobbet. Han må vige pladsen for polske elektrikere. Uden arbejde er Jørgen forsvarsløs. Han kæmper for at holde fast. Men Jørgen er mester i at træffe dårlige valg, og efterhånden begynder det, som han har bygget op, at smuldre. Slagterkoner og bagerenker er en stor, humoristisk og dybsindig samtidsroman om en helt almindelig ualmindelig mands livtag med tilværelsen.

Luskefisefortællinger, indb.

af Jens Blendstrup

Luskefisefortællinger er Jens Blendstrups falske historier fra en sand barndom – en bevægende og rablende morsom skildring af en opvækst i et villakvarter i 70erne. Vi møder vennerne Neger Thomas, Klunke og Mumi, den snusfornuftige lærerinde fru Granat og den lidt skræmmende fru Fedesen med sit fristed. Vi mærker de glohede asfaltveje, lattergassen i tandlægestolen og ikke mindst den lurende skræk for atomudslip, for de sindssyge fra galeanstalten, for puberteten og alt det andet, der er så svært at forstå. Pressen skriver: »Jens Blendstrup er stærkt tilbage med en samling rundtossede barndomserindringer. « ***** – Frank Sebastian Hansen, Ekstra Bladet »Jens Blendstrup gennemskriver en almindelig, gakket opvækst med suverænt dobbeltgreb om både voksent og barnligt. « ***** – Søren Kassebeer, Berlingske » … en hvirvel af vild, befriet lystighed, der hujende og skogrende jager gennem læserens sind.« **** – Jens Henneberg, Nordjyske Stifttidende »Der er storartet komik i Blendstrups stramt komponerede røverhistorier fra forfatterens barndom.« **** – Lilian Munk Rösing, Politiken » … i Luskefisefortællinger er der tale om en vedkommende, varm og skarp indlevelse i det at være barn og det at vokse fra barndommen.« – Line Rasmussen, Børsen »Jens Blendstrup er en poetisk stand up'er, der kan ramme, så det svi'er - og er en svir - i de korte magiske glimt fra barndommen i Risskov nord for Aarhus.« – Bo Bjørnvig, Weekendavisen »Jens fortæller og digter med stor ynde, store støvletramp og en grundsikkerhed på, at ting bør huskes for det, de kan fortolkes som. "Luskefisefortællinger" (fantastisk titel, i øvrigt) giver god grund til at elske memoirelitteratur.« ****** – Femina

Pludselig flæben, hb

af Jens Blendstrup

Gråden er det samlende motiv. Scenen er ofte parcelhuse i danske forstadskvarterer, aktørerne ofte mænd og kvinder, som befinder sig i absurde situationer: Som Anna og Tage, der finder et hul i muren bag køleskabet. Et mærkeligt hul, som suger ting til sig og ikke kan mures til. Selv mursten suges ind. Og så må de ringe efter en professionel hulmand. ”Vi går ind ad det vindue. Vi kan ikke lade være. Vi dumper lige ind. Og finder mirakuløst en Anna og Tage Klausen hjemme. Ah, liv. Liv, liv, liv. Mennesker i modlys mellem vægge beklædt med grønne kakler. Tage og Anna Klausen. De sidder i deres køkken. En tekande står og summer. Hvad foretager de sig? Anna kigger væk. Det er ikke til at se, hvad hun laver. Hun virker ukoncentreret. Tage derimod virker koncentreret. Tage laver fodgymnastik på en særlig sokkel, han har konstrueret. Han har set et program, der opfordrer folk til tredive minutters gymnastik hver dag. Det er Anna, der åbner munden først. - Det var da mærkeligt. Det var dog helt utroligt besynderligt … nej for pokker da … det var da mærkeligt.” "Blændende Blendstrup (...) Jens Blendstrups vanvittigt morsomme stemme har også en mørkere tone, som gennemstrømmer hans ny novellesamling Pludselig flæben." - Ide Hejlskov Larsen, Kristeligt Dagblad "Latter og gråd de vandrer til hobe i Jens Blendstrups barokke og absurde noveller, som sprudler af tragikomisk humor, når de er bedst (...) Det stærke ved Blendstrups noveller er, at han med en surrealistisk drejning kan behandle alvorlige eksistentielle problemer og forholdet mellem mennesker på en helt original måde." - Lars Handesten, Berlingske Tidende    

Gud taler ud

af Jens Blendstrup

”Gud” kalder familien deres mandlige overhoved, og på mange måder opfører han sig også som en sådan. Overdådigt nådigt og overdådigt grumt. Gud bor i parcelhus i Risskov med sin kone, den svenskfødte Gerd Lillian, og deres fire sønner. Den yngste af dem, som i enkelte scener navngives Jens, har nu skrevet denne roman om sin far. Og det er, som han selv udtrykker det, blevet en bog, hvor Gud går igen på det groveste - og tysteste. Det er en bog uden regnskaber, der skal gøres op. En forunderlig uforbeholden fremlæggelse, hvor der alligevel tales helt lige ud af posen. Det er også et stykke ømt og grumt parcelhusdanmarkshistorie, hvor man drømmer om egen jord under egne negle og et familieliv der bare kører. GUD TALER UD blev modtaget med strålende anmeldelser ved udgivelsen i 2004: "Man kunne citere længe og langt fra dette genistykke af en bog." – Erik Skyum-Nielsen, Information "En søn har leveret et portræt af sin far, der vil noget og kan noget. Resultatet kalder på absolut og entydig respekt." – Leonora Christina Skov, Politiken