Hvorfor er vi så enestående? forside

Hvorfor er vi så enestående?

Om reformationen og individet

Hvorfor er vi så enestående? forside
Originalsprog:
Dansk
Sider:
82
Omslag:
Hæftet
Forlag:
ISBN13:
9788741000046

Det enestående individ er både verdenshistoriens største bedrag og det bedste, man kan gøre for et andet menneske.

”Bare vær dig selv” siger de venligt til jobsamtalen. Men hvad nu, hvis jeg slet ikke er mig selv? Hvad nu, hvis jeg ikke lever op til tidens krav om at være unik, autentisk og enestående? Hvordan skal jeg så få et job, en kæreste eller finde en mening med livet?For 500 år siden forsvarede Luther sig med ordene ”Jeg står her og kan ikke andet”. I dag er det ikke blot individets pligt at stå ene – det skal også være enestående. Det er selvrealiseringens evangelium, hvor kaldet til at arbejde for Guds ære er afløst af kaldet til at realisere sig selv. Mens renæssancehumanismen har givet os sandheden om det stærke individ og det sunde kerneselv, er det arven fra Luther til Kierkegaard og Freud, der har insisteret på, at nok er enhver sig selv nærmest, men eksistentielt set er vi os selv fjernest. Mennesket er en gåde for sig selv. Selvet er ikke en kerne men en splittelse. Og det er i denne splittelse, at vi alle er individer.

Læs Christian Hjortkjærs bidrag til serien om reformationen og dens virkningshistorie fra Eksistensen, og bliv klogere på, hvorfor det enestående individ både er verdenshistoriens største bedrag og den største sandhed, man kan hjælpe et andet menneske ind i.2017 markerer 500-året for reformationens begyndelse med Luthers opslag af 95 teser mod pavekirkens afladshandel i Wittenberg i Tyskland. Eksistensen sætter reformationens aftryk på vores liv, kultur og samfund til diskussion i en serie minibøger.Reformationsseriens forsider tegnes af satiretegner Gitte Skov.

Forhandler Pris Forsendelse Samlet pris Køb her
Indlæser opdaterede priser
Bogreolen 10,00 19,95 29,95
Plusbog 50,00 0,00 50,00
Arnold Busck 49,95 19,00 68,95
iMusic 47,00 29,00 76,00
CDON 56,00 29,00 85,00
Gucca 49,95 39,95 89,90

Af samme forfatter

Hvorfor er vi så enestående?

af Christian Hjortkjær

”Bare vær dig selv” siger de venligt til jobsamtalen. Men hvad nu, hvis jeg slet ikke er mig selv? Hvad nu, hvis jeg ikke lever op til tidens krav om at være unik, autentisk og enestående? Hvordan skal jeg så få et job, en kæreste eller finde en mening med livet?For 500 år siden forsvarede Luther sig med ordene ”Jeg står her og kan ikke andet”. I dag er det ikke blot individets pligt at stå ene – det skal også være enestående. Det er selvrealiseringens evangelium, hvor kaldet til at arbejde for Guds ære er afløst af kaldet til at realisere sig selv.Mens renæssancehumanismen har givet os sandheden om det stærke individ og det sunde kerneselv, er det arven fra Luther til Kierkegaard og Freud, der har insisteret på, at nok er enhver sig selv nærmest, men eksistentielt set er vi os selv fjernest. Mennesket er en gåde for sig selv. Selvet er ikke en kerne men en splittelse. Og det er i denne splittelse, at vi alle er individer.Læs Christian Hjortkjærs bidrag til serien om reformationen og dens virkningshistorie fra Eksistensen, og bliv klogere på, hvorfor det enestående individ både er verdenshistoriens største bedrag og den største sandhed, man kan hjælpe et andet menneske ind i.2017 markerer 500-året for reformationens begyndelse med Luthers opslag af 95 teser mod pavekirkens afladshandel i Wittenberg i Tyskland. Eksistensen sætter reformationens aftryk på vores liv, kultur og samfund til diskussion i en serie minibøger. Reformationsseriens forsider tegnes af satiretegner Gitte Skov.

Sløk

af Christian Hjortkjær

Johannes Sløk og K.E. Løgstrup er det 20. århundredes to største danske teologer. Sløk ville være blevet 100 år d. 29. april 2016, og i den anledning udgives denne samling artikler, hvor hver af bidragyderne skriver om et af Sløks kendte værker. En perlerække af landets filosoffer og teologer, bl.a. Hans-Jørgen Schanz og Søren Gosvig Olesen, forsøger respektfuldt, men også kritisk, at tage livtag med den kontroversielle idehistoriker, der udtrykkeligt frabad sig disciple og eftersnakkere!Sløk var kendt som en fyrig formidler, en drabelig debattør og en alt andet end triviel tænker. Han frabad sig eftertrykkeligt eftersnakkere og krævede i stedet, at man tænkte selv og gerne mesteren imod. Derfor har vi samlet en genstridig og aldeles uenig flok – kvinder og mænd, unge og gamle, kendte og ukendte, borgelige og kulturradikale. Alle har fået den samme opgave: At tage udgangspunkt i deres foretrukne Sløk-bog, og så ellers skrive med det mål, at Sløk selv ville have fundet det oplysende, provokerende og måske ligefrem morsomt at læse med.Sløk jonglerede så forførende med sproget, at han ofte endte med at få ret, selv når han tog fejl. Han var en mester i at forskyde perspektivet på idéhistorien, moralen, teologien og eksistensen. Selv yndede han at sige, at for ham var verden som et absurd teater, hvor alle bare var papfigurer, og derfor gjaldt det om at finde den ‘virkelige virkelighed’ bag det hele. Hundrede år efter hans fødsel er det os, der kvalitetstester Sløks materiale, bukker og folder det, så perspektivet forskydes og blikket fornys på manden og myten – Johannes Sløk.

Selvrealiseret frelse

af Christian Hjortkjær

Er det overhovedet muligt at realisere sig selv for sig selv? Selvrealiseret frelse er fortællingen om en mand, Johannes Sløk, der en dag blev træt af at vente på Gud og omsider begyndte at fortælle sin historie selv. Derfor byttede hanrollerne om, og igennem sine bøger fortalte han sig nu til sin egen frelse – og indsattetil sidst Gud som den pseudonyme forfatter. Men det er mere end blot en fortællingen om Johannes Sløk. Det er en kærlighedserklæring og en krigserklæring mod en teolog og et menneske, der formåede at formidle sit eget forsøg på at forstå livets absurde gåde gennem tænkere som Nietzsche, Wittgenstein, Kierkegaard og Blixen – endda på en måde så almindelige danskere kunne forstå det.

Selvrealiseret frelse

af Christian Hjortkjær

Med Johannes Sløk som prisme er "Selvrealiseret frelse" fortællingen om ethvert menneskes forsøg på at realisere sig selv. Er det muligt at realisere sig selv for sig selv? Og hvad er det overhovedet vi realiserer, når vi siger, at vi realiserer os selv? Er det vores individuelle, autentiske kerne, er det samfundets krav om at være den gode forbruger, der kan ’vækste’ sig ud af enhver krise, eller er det i en eller anden forstand det guddommelige i det ubevidste?