Gå-bogen forside

Gå-bogen

Gå-bogen forside
Omslag:
Ukendt
ISBN13:
9788702259803

Gå-bogen

Forhandler Pris Forsendelse Samlet pris Køb her
Bogreolen 184,95 29,95 214,90
iMusic 186,00 29,00 215,00
CDON 193,00 29,00 222,00
Plusbog 189,00 39,95 228,95
Arnold Busck 229,95 19,00 248,95

Af samme forfatter

Gå-bogen

af Bente Klarlund Pedersen

Hvad sker der, når du går – og når du går i stå? GÅ-BOGEN giver dig svar på, hvorfor det er godt at gå. GÅ-BOGEN rummer også inspirerende samtaler med Jørgen Leth, Ritt Bjerregaard og Søren Ryge Petersen om at gå.  • Du nedsætter din risiko for 35 sygdomme; herunder kræft, demens og hjertesygdomme. • Går du en time mere hver dag, kan du tabe 5-10 kilo på et halvt år og bekæmper inflammation i kroppen. • Gåture er et stærkt middel mod søvnløshed, depression, stress og angst – i nogle tilfælde kan du gå dig helt rask. • Går du, skærper du hukommelsen, kreativiteten og evnen til at lære. I mere end en menneskealder har overlæge og professor Bente Klarlund Pedersen beskæftiget sig med motion og sundhed. Hun er førende på sit felt, og blandt andet kendt for sin ugentlige klumme og brevkasse i dagbladet Politiken.

Gå-bogen

af Bente Klarlund Pedersen

Hvad sker der, når du går – og når du går i stå? GÅ-BOGEN giver dig svar på, hvorfor det er godt at gå. GÅ-BOGEN rummer også inspirerende samtaler med Jørgen Leth, Ritt Bjerregaard og Søren Ryge Petersen om at gå.  • Du nedsætter din risiko for 35 sygdomme; herunder kræft, demens og hjertesygdomme. • Går du en time mere hver dag, kan du tabe 5-10 kilo på et halvt år og bekæmper inflammation i kroppen. • Gåture er et stærkt middel mod søvnløshed, depression, stress og angst – i nogle tilfælde kan du gå dig helt rask. • Går du, skærper du hukommelsen, kreativiteten og evnen til at lære. I mere end en menneskealder har overlæge og professor Bente Klarlund Pedersen beskæftiget sig med motion og sundhed. Hun er førende på sit felt, og blandt andet kendt for sin ugentlige klumme og brevkasse i dagbladet Politiken.

Motion på recept

af Bente Klarlund Pedersen

Motion på recept er et helt nyt begreb, som er opstået inden for de sidste par år. Man har længe været klar over, at regelmæssig fysisk aktivitet forebygger en række alvorlige kroniske sygdomme. Det nye er, at fysisk træning har en plads i behandlingen af en række sygdomme som f.eks. astma, cancer, depression, diabetes, forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol, gigt, knogleskørhed, rygerlunger, rygsmerter, slagtilfælde og åreforkalkning. Fysisk træning kan være lige så effektiv eller i særlige situationer mere effektiv end medicinsk behandling. Bogen indledes med konkrete anvisninger på, hvordan man kan træne på en skånsom men samtidig effektiv måde i hjemmet, i sygesengen eller i et træningscenter. Derefter følger 20 kapitler, der hver især handler om én bestemt sygdom. Her redegøres for erfaringerne med motion som behandling, og der gives forslag til træningsprogrammer, som er udviklet specielt til patienter med den pågældende sygdom. Det kan være hårdt at komme i gang, men belønningen er stor. Bogen henvender sig først og fremmest til den person, som har en sygdom, hvor fysisk træning kan være en del af behandlingen, men den kan også bruges i undervisningen af bl.a. fysioterapeuter, sygeplejersker, ergoterapeuter og zoneterapeuter. "Hvis motion er så sundt - så giv det til de syge!" Jacob Haugaard

Recept på motion

af Bente Klarlund Pedersen

Denne bog giver recepten på motion. Den forklarer, hvorfor fysisk aktivitet er så vigtig for vores sundhed og velbefindende. Hvordan selv moderat fysisk aktivitet kan forebygge en række sygdomme som diabetes, hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol, overvægt og fedme, galdesten, knogleskørhed og visse former for kræft. Sygdom og livsstil hænger i mange tilfælde nøje sammen. Valg af livsstil er til dels et personligt ansvar, men der bør være viden bag valget. Recept på motion formidler ny forskning om fysisk aktivitet og dens forebyggende virkning og giver i tilgift praktiske anvisninger på motions- og træningsprogrammer. "Har du ikke tid til motion nu, skal du afsætte tid til sygdom senere." - Edward Stanley

Graviditet og motion

af Bente Klarlund Pedersen

Bogen til alle gravide, som gerne vil holde sig i gang under graviditeten, men som ikke helt ved hvordan og hvor meget Det er en udbredt myte, at man bør holde sig i ro under graviditet. Denne myte gendrives godt og grundigt i Graviditet og motion, som forklarer, hvordan graviditet og motion påvirker kroppen og fostret, og hvordan de to ting spiller sammen. Forskning viser, at gravide, der er i god fysisk form, kommer nemmere igennem fødslen end gravide, der ikke er det. Der fortages færre kejsersnit, færre klipninger og færre rygmarvsbedøvelser blandt kvinder, som er i god fysisk form - og ikke mindst er varigheden af deres fødsler kortere. Forskning viser også, at børn født af fysisk aktive mødre klarer sig bedre senere i livet med hensyn til fysisk og mental udvikling, så der er absolut ingen grund til at holde sig tilbage, hvad angår motion i graviditeten. Men hvilke former for motion er ok, og hvor meget er for meget - eller for lidt? Er der øvelser eller sportsgrene, man skal holde sig fra? Må man f.eks. lave maveøvelser i graviditeten? Alle disse og mange flere spørgsmål giver bogen svar på. Der er gode råd om, hvordan man træner i graviditetens forskellige faser, og hvilke motionsformer der er mest hensigtsmæssige, og der er forslag til enkle øvelser, man selv kan lave. Med denne bog i hånden får man - ud over at få svar på alle de spørgsmål, man måtte have om graviditet og motion - en masse gode argumenter, som kan være med til at motivere til at komme i gang, og ikke mindst får man manet en masse af de unødvendige bekymringer i jorden, som nemt kan opstå, når velmenende venner og bekendte alle kommer med forskellige og evt. modstridende "gode" råd og fortæller en, hvad man bør og ikke bør gøre i graviditeten. Dr.med. Bente Klarlund Pedersen er overlæge på Rigshospitalet ved Centeret for Muskelforskning og ved Epidemiklinikken og professor ved Københavns Universitet. Hun har tidligere skrevet "Recept på motion", som udkom i 2003.

Børn og motion

af Bente Klarlund Pedersen

Vi ser det hver dag. Større børn der bliver fragtet rundt i klapvogne. Børn, der bliver kørt til skole. Børn der sidder foran fjernsynet eller computeren i timevis. Kort sagt børn, der ikke bevæger sig. Denne inaktivitet får katastrofale konsekvenser for deres helbred senere hen. I bogen forklares hvorfor motion er nødvendig, hvordan den styrker immunsystemet og forebygger en lang række sygdomme som diabetes, hjerte-karsygdomme, forhøjet blodtryk, overvægt og fedme, knogleskørhed og visse former for kræft. Men nok så vigtigt. Bogen giver en lang række gode råd om, hvordan man kan aktivere de passive børn på en meningsfuld og virkningsfuld måde. Man behøver ikke gå til yderligheder for at bringe børnenes kondition op på et forsvarligt niveau, men det kræver viden og omtanke. Det er i høj grad forældrenes ansvar. Dr.med. Bente Klarlund Pedersen er overlæge på Rigshospitalet ved Center for Muskelforskning. I dagligdagen leder hun en forskningsgruppe, der undersøger de molekylære mekanismer bag fysisk aktivitet. Hun har tidligere udgivet Recept på motion. Motion som forebyggelse. Motion på recept. Motion som behandling samt Graviditet og motion.

Skridttællerbogen

af Bente Klarlund Pedersen

Husker du 10.000 skridt om dagen? Fysisk aktivitet forebygger en lang række sygdomme. Det kan ikke diskuteres. Det store spørgsmål er, hvad der skal til, for at den enkelte får tilstrækkelig motion. Her kan skridttælleren hjælpe. Skridttælleren er ikke bare en gimmick - der er dokumentation for, at den virker. Forfatteren, der har skrevet flere populære bøger om motion, fortæller denne gang om videnskaben bag brugen af skridttælleren og præsenterer et simpelt program, der motiverer til at gå flere skridt i dagligdagen. Bogen giver praktiske og jordbundne tips om, hvordan man kan ændre daglige rutiner i arbejdslivet og i fritidslivet, så den fysiske aktivitet øges. Skridttællerbogen er skrevet i et lettilgængeligt sprog. Den bygger på viden, tilsat forfatterens sunde fornuft og skøre ideer. Dr.med. Bente Klarlund Pedersen er overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet. Hun er leder af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Inflammation og Metabolisme, der udforsker de molekylære mekanismer, som forårsager, at fysisk aktivitet gavner sundheden. Hun er forfatter til mere end 400 videnskabelige artikler og bøger, og optræder som gæsteforelæser verden over. Hun er leder af MuskelClusteret ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet . Som formand for Det Nationale Råd for Sundhed har Bente Klarlund Pedersen været med til at sætte fysisk aktivitet og sundhed på den politiske dagsorden. Hun har modtaget adskillige priser for sin forskning, samt Videnskabsministeriets Forskningskommunikationpris 2005 og Kulturministeriets Idrætspris 2006. På Nyt Nordisk Forlag har Bente Klarlund Pedersen tidligere udgivet Recept på motion. Motion som forebyggelse. Motion på recept. Motion som behandling, Graviditet og motion samt Børn og motion.

Børn og motion

af Bente Klarlund Pedersen

Børn og motion

Graviditet og motion

af Bente Klarlund Pedersen

Bogen til alle gravide; som gerne vil holde sig i gang under graviditeten; men som ikke helt ved; hvor meget eller hviken form for motion der er bedst.   Det er en udbredt myte; at man bør holde sig i ro; når man er gravid. Denne myte gendrives godt og grundigt i GRAVIDITET OG MOTION; som forklarer; hvordan graviditet og motion påvirker kroppen og fostret.   Forskning viser; at gravide; der er i god fysisk form; kommer nemmere igennem fødslen; de får foretaget færre kejsersnit; færre klipninger og færre rygmarvsbedøvelsernbsp; – og varigheden af deres fødsler er kortere - sammenlignet med gravide; der ikke er aktive.   Men hvilke former for motion er bedst; og kan man begynde at dyrke motion under graviditeten; hvis man ikke har været aktiv før? Er der øvelser eller sportsgrene; man bør holde sig fra? Kan man f.eks. lave mavebøjninger som gravid?   Alle disse og mange flere spørgsmål giver bogen svar på. Der er gode råd om; hvordan man træner i graviditetens forskellige faser; og hvilke motionsformer der er mest hensigtsmæssige; ligesom der er forslag til simple øvelser; som er gode for mor og barn efter fødslen.   Forfatteren ønsker med denne bog at motivere den gravide til at være fysisk aktiv og få udspredt budskabet om; at motion under graviditeten er sundt.   Denne nye udgave af bogen er gennemgående revideret og opdateret i overensstemmelse med de seneste videnskabelige undersøgelser.   Dr.med. Bente Klarlund Pedersen er overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet. Hun er leder af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Inflammation og Metabolisme samt medlem af Forebyggelseskommissionen.

Alt om sundhed - Tanker om det gode liv

af Bente Klarlund Pedersen

GLAD, SUND OG RASK HELE LIVET Har du lyst til at blive klogere på din krop og sundhed? Kunne du tænke dig at vide, om store mængder protein slanker eller ej, hvorfor hundeejere lever længere, og hvorfor vi bliver klogere af at gå en tur? Alt om sundhed - Tanker om det gode liv bygger på 70 af  Bente Klarlund Pedersens bedste klummer fra Politikens tillæg Lørdagsliv. De er samlet under overskrifter som mad, bevægelse og hjerne. Der er også essays om myter,eksperttyranni og børn. Sæt dig godt til rette og bliv klogere på, hvordan du holder dig sund hele livet, samtidig med at du nyder livet. Om forfatteren: Bente Klarlund Pedersen, 57 år, læge med speciale i infektionsmedicin og intern medicin. Hun er overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet og leder af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Inflammation og Metabolisme, der forsker i, hvordan fysisk aktivitet gavner sundheden. Hun var formand for Det Nationale Råd for Folkesundhed i 2007 og medlem af Forebyggelseskommissionen til 2009. Forfatter til cirka 500 videnskabelige artikler samt en række bøger, bl.a. ’Recept på motion’, ’Børn og motion’, ’Graviditet og motion’, ’Skridttællerbogen’, ’Sandheden om sundhed’, ’Hvad nu hvis jeg hader sport’ og medforfatter til ’Elsk at løbe’. Bente Klarlund Pedersen optræder som gæsteforelæser verden over. Hun har fire børn og bor i København.  

Alt om sundhed

af Bente Klarlund Pedersen

GLAD, SUND OG RASK HELE LIVETHar du lyst til at blive klogere på din krop og sundhed? Kunne du tænke dig at vide, om store mængder protein slanker eller ej, hvorfor hundeejere lever længere, og hvorfor vi bliver klogere af at gå en tur?Alt om sundhed - Tanker om det gode liv bygger på 70 af Bente Klarlund Pedersens bedste klummer fra Politikens tillæg Lørdagsliv. De er samlet under overskrifter som mad, bevægelse og hjerne. Der er også essays om myter,eksperttyranni og børn. Sæt dig godt til rette og bliv klogere på, hvordan du holder dig sund hele livet, samtidig med at du nyder livet.Om forfatteren:Bente Klarlund Pedersen, 57 år, læge med speciale i infektionsmedicin og intern medicin. Hun er overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet og leder af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Inflammation og Metabolisme, der forsker i, hvordan fysisk aktivitet gavner sundheden. Hun var formand for Det Nationale Råd for Folkesundhed i 2007 og medlem af Forebyggelseskommissionen til 2009. Forfatter til cirka 500 videnskabelige artikler samt en række bøger, bl.a. ’Recept på motion’, ’Børn og motion’, ’Graviditet og motion’, ’Skridttællerbogen’, ’Sandheden om sundhed’, ’Hvad nu hvis jeg hader sport’ og medforfatter til ’Elsk at løbe’. Bente Klarlund Pedersen optræder som gæsteforelæser verden over. Hun har fire børn og bor i København.

Sandheden om sundhed

af Bente Klarlund Pedersen

Afliv myterne og få sandhedenSandheden om sundhed er en guide til et sundere liv skrevet af Danmarks førende forsker. Bogen handler om KRAM-faktoren. Har du den, så er du i biologisk forstand 14 år yngre.KRAM står for Kost, Rygning, Alkohol og Motion. Konceptet går ud på at få nogle ganske enkle rutiner i hverdagen. Når det er nemmere sagt end gjort at holde vægten, kvitte smøgerne, drikke mådeholdent og motionere dagligt, så skyldes det, at vi påvirkes af en lang række omstændigheder, som vi ikke er bevidste om. Men en væsentlig vej til at få succes med et sundt liv er viden.Denne bog bygger på viden og dokumentation tilsat sund fornuft og gode råd. Bogens kerne er de fire hovedkapitler om Kost, Rygning, Alkohol og Motion. Der er særligt fokus på betydningen af kost og motion og alle myterne bliver aflivet – for hvorfor bruge en masse penge og tid på det, der ikke virker.Fyldt med sjove anekdoter, gode eksempler og enkle tip til, hvordan du bl.a. kan blive mere aktiv i hverdagen, giver bogen dig viden om, hvad der reelt er sundt og usundt.

Sandheden om sundhed

af Bente Klarlund Pedersen

Afliv myterne og få sandheden Sandheden om sundhed er en guide til et sundere liv skrevet af Danmarks førende forsker. Bogen handler om KRAM-faktoren. Har du den, så er du i biologisk forstand 14 år yngre. KRAM står for Kost, Rygning, Alkohol og Motion. Konceptet går ud på at få nogle ganske enkle rutiner i hverdagen. Når det er nemmere sagt end gjort at holde vægten, kvitte smøgerne, drikke mådeholdent og motionere dagligt, så skyldes det, at vi påvirkes af en lang række omstændigheder, som vi ikke er bevidste om. Men en væsentlig vej til at få succes med et sundt liv er viden. Denne bog bygger på viden og dokumentation tilsat sund fornuft og gode råd. Bogens kerne er de fire hovedkapitler om Kost, Rygning, Alkohol og Motion. Der er særligt fokus på betydningen af kost og motion og alle myterne bliver aflivet – for hvorfor bruge en masse penge og tid på det, der ikke virker. Fyldt med sjove anekdoter, gode eksempler og enkle tip til, hvordan du bl.a. kan blive mere aktiv i hverdagen, giver bogen dig viden om, hvad der reelt er sundt og usundt.

Hva' nu hvis jeg hader sport

af Bente Klarlund Pedersen

Er det nok at drikke ét glas rødvin om dagen? Hvor mange kopper kaffe skal jeg drikke? Osv. I ”Hva’ nu hvis jeg hader sport – og 100 spørgsmål til sundhedsprofessoren” tager Bente Klarlund fat på de mest almindelig stillede spørgsmål om sundhed og motion uden at være hellig og moraliserende. Bogen er bygget op som et antal kapitler med hvert et indledende afsnit efter fulgt at Bente Klarlunds fyldige svar på typiske spørgsmål, hun har fået fra ”almindelige” mennesker inden for hvert kapitels tema. Illustrationer af tegneren Niels Roland bidrager til det glimt i øjet, som denne bog er skrevet med uden at underminere  det grundlæggende glade budskab, om at man kan holde sig på toppen, se supergodt ud, forblive kvik i hovedet og leve længe, hvis man ikke lader stå alt for meget til, når det gælder kroppen.